سرطان 10, 1402 19:06 Asia/Kabul
  • نبیل: طالبان گروه واگنر آمریکا در منطقه است
    نبیل: طالبان گروه واگنر آمریکا در منطقه است

رییس پیشین امنیت ملی افغانستان، طالبان را "گروه واگنر آمریکا در منطقه" خواند.

به گزارش رادیو دری، رحمت الله نبیل روز شنبه در توییتی در واکنش به اظهارات اخیر رییس‌جمهور آمریکا درباره سرکوب القاعده به دست طالبان نوشت: «رییس‌ جمهور بایدن با افشای ضمایم پنهان توافق دوحه، افشاگری پیشگامانه‌ای انجام داده و ماهیت واقعی طالبان به‌عنوان "گروه واگنر" ایالات متحده در این منطقه را روشن می‌کند.»

گروه یا ارتش خصوصی واگنر یک گروه شبه نظامی یا شرکت نظامی خصوصی با وابستگی غیرمستقیم به ارتش روسیه است که با استخدام داوطلب، در جنگ‌های روسیه مشارکت می‌کند.

اخیرا یوگنی پریگوژین فرمانده این گروه علیه ارتش روسیه دست به شورش زد که شورش سرکوب شد و پریگوژین نیز با وساطت بلاروس از مجازات گریخت و به آن کشور رفت.

جو بایدن رییس‌‌جمهور امریکا، جمعه‌ شب ۹ سرطان در یک نشست خبری گفته که القاعده را در افغانستان به کمک طالبان سرکوب‌ کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه حکومت طالبان در واکنش به این اظهارات اعلام کرد طالبان اظهارات جو بایدن را به منزله اعتراف به این واقعیت می‌داند که هیچ گروه مسلحی در افغانستان علیه دیگر کشورها فعالیت نمی کند.

عبدالقهار بلخی افزود سخنان رییس‌‌جمهور امریکا گزارش اخیر کمیته نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را رد می‌کند.

کمیته نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود گفته بود که طالبان رابطه‌ خود را با شبکه القاعده و طالبان پاکستانی عمیق‌تر کرده اند.

بر اساس این گزارش، طالبان زمینه فعالیت بیشتر گروه های تروریستی را مساعد کرده اند و خطر تروریسم در افغانستان زیر اداره طالبان در حال افزایش است.

آماده باش نظامی در مسکو در پی شوروش شبه نظامیان واگنر

واکنش طالبان به اظهارات بایدن: هیچ گروه مسلحی در افغانستان فعالیت نمی‌کند

کلیدواژه