سرطان 11, 1402 16:38 Asia/Kabul
  • سود ۱۲۸ میلیون دلاری دارایی‌های افغانستان در صندوق امانی سوئیس
    سود ۱۲۸ میلیون دلاری دارایی‌های افغانستان در صندوق امانی سوئیس

عضو ناظر صندوق امانی افغانستان در سوئیس گفت دارایی‌های افغانستان در بانک سوئیس میتواند سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار سود داشته باشد.

به گزارش رادیو دری، انورالحق احدی، عضو ناظر صندوق امانی افغانستان در سوئیس، در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: دارایی‌های این کشور در صندوق امانی سوئیس سالانه ۵ درصد سود می‌کند.

وی افزود:« دارایی‌های افغانستان در طول یک سال گذشته ۱۲۸ میلیون دلار سود به‌دست آمده است. اگر پول در بانک باقی بماند، سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار سود خواهد داشت.»

عضو ناظر صندوق امانی توضیح داد که طالبان می‌توانند در مواردی مانند چاپ اسکناس‌های افغانی و پاسپورت از این پول استفاده کنند، اما تاکنون چنین اقدامی نشده است.

وی همچنین بیان کرده که افغانستان عضو سازمان‌هایی مانند بانک توسعه آسیا، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی است و باید به این سازمان‌ها حق‌ عضویت پرداخت کند.

احدی افزود: طالبان پارسال حق‌ عضویت را پرداخت کرده بود ولی امسال تاکنون این کار را انجام نداده است. این سازمان‌ها در صورت پرداخت حق‌ عضویت، به افغانستان کمک‌های بشردوستانه ارائه می‌دهند.

وزیر مالیه پیشین افغانستان بیان کرد:« دارایی‌های افغانستان در سوئیس برای کمک به مردم افغانستان به کار نمی‌رود و تنها برای برخی مقاصد ضروری مرتبط با مصرف دولت استفاده خواهد شد. اما صندوق امانی پول را به طور مستقیم در اختیار طالبان قرار نمی‌دهد و آن را برای پروژه‌هایی که به نفع مردم است به موسسات مرتبط پرداخت می‌کند.»

طالبان ضمن اعتراض درباره انتقال ذخایر ارزی افغانستان به سوئیس، بارها خواستار این شده‌اند که این پول را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

افغانستان بیش از ۱۴۰ میلیون دلار کمک از بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی دریافت می کند

کلیدواژه