سرطان 12, 1402 11:02 Asia/Kabul

بانک‌نوت/اسکناس‌های مندرس افغانی در بازارهای ولایت ننگرهار برای فروشندگان و خریداران مشکلات بسیاری به وجود آورده است.

به گزارش محمد آصف شینواری خبرنگار رادیو دری، باشندگان ولایت ننگرهار به خصوص شهر جلال آباد مرکز این ولایت می‌گویند وجود بانک‌نوت‌/اسکناس‌های مندرس بین فروشندگان و مردم به یک مشکل و دردسر مبدل شده است.

 بهارالله یکی از باشندگان شهر جلال آباد می‌گوید بانک‌نوت‌های افغانی آنقدر از کار افتاده است که قابلیت استفاده ندارد.

وۍ می گوید فروشندگان و بانک‌های خصوصی بیشتر به مردم بانک‌نوت‌های مندرس می دهد اما آن را دوباره در داد و ستد از مردم نمی گیرد.

عرفان الله از رانندگان ترانسپورت شهری می گوید مردم پول مندرس را به آنان می دهد که این پول را فروشندگان و همچنان مالکان پمپ ستیشن‌های مواد سوخت/پمپ بنزین‌ها نمی گیرند و خسارات را مردم متحمل می شوند.

صرافان نیز می‌گویند موجودیت بانکنوت‌های مندرس علاوه از مردم به آنان نیز دردسر ایجاد نموده است.

حاجی صالح محمد یک تن از صرافان در شهر جلال آباد می گوید: «در گذشته پول‌های مندرس را بانک‌های خصوصی از ما تحویل می‌گرفتند اما اکنون آنها نیز از گرفتن پول‌های مندرس از صرافان خودداری می کنند.»

وۍ از حکومت خواست برای حل این مشکل پروسه توزیع بانک‌نوت‌های تازه چاپ شده را سرعت بخشیده تا مردم بیش از این متضرر نشوند.

صدیق الله خالد از مقامات بانک مرکزی افغانستان ضمن تأیید این مشکل می گوید از نیمه ماه گذشته پروسه توزیع بانک‌نوت‌های جدید و جمع آوری پول مندرس در تمام کشور آغاز شده که با رسیدن پول های جدید به بازار این معضل به گونه اساسی حل خواهد شد.

عده ای از آگاهان امور اقتصادی بر این باور هستند تا زمانی که مردم در نگهداری بانک‌نوت‌ها بی توجه باشند و همچنان برای نگهداری پول از کیف‌های جیبی استفاده نکنند، این مشکل باز هم به وجود خواهد آمد.

بانک مرکزی افغانستان: بانک‌نوت‌های جدید چاپ خواهد شد