سرطان 12, 1402 14:10 Asia/Kabul

تخار با داشتن بیش از صد مرکز درمانی هنوز نیازمند امکانات صحی/بهداشتی است و بسیاری از مردم به خصوص زنان در نقاط دوردست این ولایت به خدمات صحی دسترسی ندارند.

به گزارش عبدالسمیع خاوری خبرنگار رادیو دری، پس از تحولات سیاسی پسین در افغانستان بیشتر زنان شغل خود را از دست دادند اما در بخش صحت تغییرات جدی به میان نیامد و علاوه بر اینکه فعالیت انستیتوت‌های صحی متوقف نشد، کار پزشکان زن در بیمارستان‌ها نیز کماکان مثل گذشته ادامه یافت.

با این حال داکتر عبدالقهار احمدی رئیس صحت عامه تخار می‌گوید در این ولایت حدود ۱۲۵ مرکز درمانی فعال است که در آن ۷۰۰ خانم در بخش های مختلف فعالیت می‌کنند.

آقای احمدی می‌افزاید تلاش دارند تا در بخش نسائی-ولادی/زنان و زایمان پزشکان زن استخدام نمایند تا مشکلات موجود در این بخش به گونه‌ کامل حل گردد.

داکتر حیات الله امامی آمر بیمارستان مرکزی تخار نیز می‌گوید در بخش کارکنان زن هیچ نوع تغییرات به وجود نیامده و همه‌ پرسنل مثل گذشته به وظایف خود ادامه می دهند.

وی می‌افزاید کمبود کادر پزشکی زن در چند بخش این بیمارستان مخصوصاً در بخش نسایی-ولادی وجود دارد که تلاش ها برای حل آن آغاز گردیده است.

پزشکان زن نیز در بیمارستان تخار می‌گویند کارشان به شکل نرمال ادامه دارد و از امکانات بهتری نسبت به گذشته در این بیمارستان بهرمند هستند.

این پزشکان از حکومت می‌خواهند که در کنار ایجاد سهولت برای بیمارداران، درِ مکاتب و دانشگاه‌ها را نیز به روی دختران باز کنند تا همه زنان از حق مسلم خود استفاده نمایند.

بیمارداران اما می‌گویند بیمارستان این ولایت دارو کامل را برای بیماران نمی‌دهند و آنان مجبور می‌شوند که بیشتر داروها را از بیرون بیمارستان با پول خریداری نمایند.

هرچند بعد از حاکمیت طالبان روند عرضه خدمات صحی در تخار بهتر شده اما دسترسی همه باشندگان این ولایت به خدمات بهداشتی همانند گذشته هنوز یک آروز باقی مانده است.

باشندگان برخی از ولسوالی های دوردست در تخار می‌گویند خدمات صحی در مناطقشان وجود ندارد و همه ساله شماری از بیماران را در مسیر رسانیدن به مرکز این ولایت از دست می‌دهند.

طبق آمارهای تقریبی نزدیک به 500 هزار نفر که شامل بیش از 200 هزار زن می‌شود در تخار از خدمات صحی به گونه‌ درست بهره‌مند نیستند.

اکنون تنها ولسوالی‌های فرخار، چاه‌آب، رستاق و دشت قلعه در تخار دارای بیمارستان منظم است که بخشی از امکانات بهداشتی در آن وجود دارد و ۱۲ ولسوالی دیگر از امکانات خوب صحی بهره‌مند نیست و باشندگان آن از حکومت خواستار رسیدگی به مشکلاتشان هستند.

فعال شدن نزدیک به ۱۰بخش مهم صحی در بیمارستان ولایتی تخار