طالبان به دنبال پیاده کردن آداب و رسوم قبیله ای خود در افغانستان در سطح ملی هستند
(last modified 1402-04-12T13:50:12+00:00 )
سرطان 12, 1402 18:20 Asia/Kabul
  • طالبان به دنبال پیاده کردن آداب و رسوم قبیله ای خود در افغانستان در سطح ملی هستند

کارشناس اجتماعی افغان گفت: طالبان به دنبال پیاده کردن آداب و رسوم قومی و قبیله ای خود در افغانستان در سطح ملی هستند.

سوریا باور در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: طالبان بیشتر از مناطق دور دست و نقاط مرزی با پاکستان هستند که مردم به صورت قبیله ای زندگی می کنند و مرد سالاری در آنجا حاکم است و به لحاظ اجتماعی متاثر از آن آداب و رسوم و عادات هستند.

وی افزود: بزرگان طالبان رسوم و ویژگی های خاصی را در رابطه با زندگی اجتماعی به آن ها منتقل کرده اند از قبیل اینکه مردان و زنان چگونه باید در اجتماع حضور داشته باشند و امروز آن ها می خواهند همان آموزش هایی که از قوم و قبیله خود دریافت کرده اند در سطح حاکمیت ملی مطرح و پیاده کنند و یکی از دلایل به رسمیت شناخته نشدن طالبان طی حدود دو سال گذشته نیز همین موضوع است.

به گفته خانم باور طالبان می خواهند رسوم قبیله ای خود را روی میلیون ها افغانستانی که از اقوام و مذاهب مختلف هستند پیاده کنند و شرایطی را به وجود آورده اند که باعث خستگی مردم شده و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود و طالبان انعطافی از خود نشان ندهند مردم افغانستان در برابر آن ها خواهند ایستاد.

این کارشناس افغان عنوان کرد: جامعه جهانی هم تا کنون فشارهای جدی بر طالبان به خاطر عملکردشان به ویژه در رابطه با تعلیم و تحصیل زنان و دختران وارد نکرده در حالیکه زنان و دختران در افغانستان از حقوق اولیه و انسانی خود محروم شده و در وضعیت اسفناکی زندگی و با مشکلات روحی و روانی دست و پنجه نرم می کنند و دچار افسردگی های خطرناک شده اند.

خانم باور گفت: این وضعیت و محرومیت زنان و دختران از حق تحصیل و کار و در نتیجه بیکاری هایی که وجود دارد باعث تشدید درگیری ها و دعواهای خانوادگی و حتی تمایل زنان و دختران به خودکشی شده و این مشکل در افغانستان در حال گسترش است.

وی اضافه کرد: این موضوع که حکومت طالبان تعلیم و تحصیل زنان و دختران را در افغانستان تا اطلاع ثانوی معطل قرار داده و مشخص هم نیست که اطلاع ثانوی چه زمانی داده خواهد شد و چشم انداز روشنی هم در این زمینه وجود ندارد، آنان را در بلاتکلیفی شدید و سرنوشتی مبهم قرار داده و زندگی در وضعیت بلاتکلیفی و آینده ای مبهم بسیار دشوار است.

 

کلیدواژه