سرطان 13, 1402 14:05 Asia/Kabul
  • سازمان ملل: برای خروج هیات حاکمه افغانستان از انزوا تلاش می‌کنیم
    سازمان ملل: برای خروج هیات حاکمه افغانستان از انزوا تلاش می‌کنیم

معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان گفت این سازمان نقش پل ارتباطی افغانستان و جامعه جهانی را ایفا کرده و برای خروج کابل از انزوا تلاش می‌کند.

به گزارش رادیو دری، «مارکوس پوتزل» معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان با تأکید بر ضرورت تعامل با هیات حاکمه افغانستان گفت: ما باید با واقعیت‌های میدانی روبرو شویم، طالبان تقریباً تمام کشور را کنترل می‌کند و این فرصتی برای آنها است تا ثبات و آرامش را در افغانستان برقرار کنند. این یک مسئولیت هم است چون آنها باید به مردم خدمات ارائه کنند. آنها باید حکمرانی خوب و حاکمیت قانون را فراهم کنند.

وی با اظهار اینکه طالبان در این زمینه‌ها کاستی‌هایی دارد، افزود: با این حال مقامات بالفعل علاقه گفتگو با ما هستند، زیرا ما را پُل‌ساز می‌دانند. ما می‌توانیم به انتقال پیام‌های افغانستان به جهان خارج و بالعکس کمک کنیم. ما 11 دفتر میدانی در سراسر کشور داریم. ما چشم و گوش جامعه جهانی در افغانستان هستیم.

پوتزل افزود، هیات نمایندگی سازمان ملل در افغانستان(یوناما) نقش پل ارتباطی هیات حاکمه با جامعه جهانی را دارد، پیام‌های جامعه جهانی را به کابل منتقل می‌کند و با گفتگو با طالبان «سعی می‌کنیم همکاری را تقویت کنیم و به آنها کمک کنیم تا از این انزوا خارج شوند».

وی در گفتگو با سایت سازمان ملل درباره اقدامات تحدیدی طالبان درباره تحصیل و کار زنان و دختران در افغانستان تصریح کرد: افغانستان تنها کشوری در جهان است که به دختران اجازه نمی‌دهد در مقطع بالاتر از کلاس ششم به مدرسه بروند. در این مورد بحثی وجود ندارد، این موضوع ابزاری برای چانه‌زنی نیست و این ممنوعیت‌ها باید لغو شود.

پوتزل افزود: من مطمئن هستم اکثر مردم افغانستان، از جمله طالبان، مخالف این فرمان‌ها هستند. آنها طرفدار تحصیل دختران هستند. من در دیدارهای متعددی که با مقامات رسمی طالبان داشته‌ام، هیچ یک از آنها  هیچ مقامی موافق ممنوعیت رفتن دختران به مدرسه یا دانشگاه نبوده است.

معاون یوناما با اظهار اینکه اقدامات تحدیدی علیه زنان و دختران باید در اسرع وقت لغو شود، هشدار داد: در غیر این صورت، همیشه سایه‌ای بر روابط افغانستان با جامعه جهانی وجود خواهد داشت.

 

کلیدواژه