گزارش؛درخواست عبدالله عبدالله از تهران جهت ایجاد سهولت برای مهاجران افغانستانی
(last modified 1395-09-29T12:52:24+00:00 )
قوس 29, 1395 17:22 Asia/Kabul

مقام های ارشد دولتی در حکومت وحدت ملی افغانستان خواهان ایجاد سهولت برای مهاجران افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران توسط تهران هستند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، عبدالله عبدالله ریس دولت وحدت ملی افغانستان با اشاره به سهولت های ایجاد شده برای مهاجران افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران توسط تهران، خواهان تداوم این روند توسط مسوولان در دولت جمهوری اسلامی ایران شد.

رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان که در نشست هفته وار شورای وزیران سخن می گفت، ضمن ابراز سپاسگزاری از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مهاجران افغانستانی از دولت جمهوری اسلامی ایران خواستار ایجاد سهولت های بیشتر برای مهاجران افغانستانی شد .

افزون براین عبدالله عبدالله ریس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان با اشاره به وجود برخی مشکلات در مسیر مهاجران افغانستانی از سفر قریب الوقوع محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان به تهران خبر داد .

وی خاطر نشان ساخت ، هنوز هم شمار چشم گیری ازشهروندان افغانستان در پاکستان و ایران مهاجر هستند و این موضوع نیاز به گفت وگوهای تازه دولت با مقام های این کشورها دارد.

لازم به ذکر است که سال گذشته نیز محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان به تهران سفر کرده بود که در نتیجه مذاکره با مقام های مسوول در دولت جمهوری اسلامی ایران ، بر خودداری از اخراج اجباری مهاجران افغانستانی به توافق رسید .

گفتنی است که ایجاد سهولت برای مهاجران افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران در حالی مطرح می شود که دولت های اروپایی بویژه آلمان و سویدن ، سیاست اخراج اجباری  هزاران پناهجوی افغانستانی از کشورهای شان را روی دست گرفته اند ،چنان چه در تازه ترین مورد و در روز پنجشنبه هفته ی گذشته ، دولت آلمان اقدام به اجراج اجباری  پنجاه مهاجر افغانستانی کرد .

این اقدام دولت آلمان با واکنش تند تعداد زیادی از نهادهای مدافع حقوق مهاجران و فعالان مدنی شد .

به باور منتقدان سیاست اخراج اجباری مهاجران ، کشورهای اروپایی بویژه آلمان و سویدن با وارد کردن فشار روی مهاجران و اخراج اجباری آنان به دنبال بهره برداری سیاسی از این موضوع هستند . 

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان عالمی از کابل موجود است.