سرطان 17, 1402 15:10 Asia/Kabul
  • مقام آمریکایی: اظهارات اخیر بایدن، حرکت در مسیر شناسایی طالبان است
    مقام آمریکایی: اظهارات اخیر بایدن، حرکت در مسیر شناسایی طالبان است

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا اظهارات بایدن را درباره مبارزه طالبان با القاعده را شرم آور و سوق دادن آمریکا در مسیر به‌رسمیت شناختن طالبان‌ خوانده است.

به گزارش رادیو دری؛ مایکل مک‌کال گفته است که بایدن ادعا می‌کند که القاعده دیگر در افغانستان فعالیت نمی‌کند یا طالبان به نوعی به شریک امنیت ملی امریکا در منطقه تبدیل شده‌است؛ اما این اظهارات بایدن کاملاً خلاف واقعیت‌ است.

وی اضافه کرد: سخنان بایدن را تنها می‌توان تلاشی برای سفیدنمایی روابط دیرینه طالبان و القاعده یا حرکتی برای سوق‌دادن امریکا در مسیر به‌رسمیت شناختن طالبان به‌عنوان دولت افغانستان تفسیر کرد.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا اظهار کرد: این سخنان بایدن در حالی است که سازمان ملل و ژنرال‌های ارشد ایالات متحده، به طور مستمر گزارش‌هایی را از توانایی‌های رو به رشد القاعده ارائه می‌کنند که نشان می‌دهد طالبان نه تنها القاعده را کنترل نمی‌کنند، بلکه برای اعضای آن کمک‌های مالی و همکاری امنیتی فراهم می‌کنند.

مک‌کال با اشاره به گزارش تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل متحد افزود: این گزارش نشان می‌دهد که روابط بین طالبان و القاعده همچنان نزدیک است.

پیش از این تیم نظارت سازمان ملل در گزارشی اعلام کرده بود که خطر تروریسم در افغانستان رو به افزایش‌است.

یک تحلیلگر آمریکایی: دو والی طالبان، عضو القاعده‌اند

هشدار شهبار شریف درباره فعالیت طیفی از گروههای تروریستی در افغانستان

ابراز نگرانی سازمان ملل از تبدیل افغانستان به مکانی برای گسترش تروریسم

کلیدواژه