سرطان 28, 1402 10:07 Asia/Kabul

در حالیکه بیش از سه هزار جوان در تخار برای ادامه ی تحصیل در دانشگاه های افغانستان با یکدیگر رقابت می کنند، عدم حضور دختران در این رقابت نگرانی هایی را بدنبال داشته است.

به گزارش سمیع خاوری خبرنگار رادیو دری، در این میان آینده مبهم دختران موردی است که پرسش های زیادی را به میان آورده، دوازه سال تعلیم و در نهایت هیچ هرچند شمار زیادی از جوانان که برای راه یابی به دانشکده های دلخواه شأن آمادگی گرفته اند، بی صبرانه انتظار آزمون کانکور را می‌کشند اما ظاهراً عدم حضور دختران در این رقابت این شمار پسران را نیز مایوس ساخته است.

روح الله شریفی یکی از جوانانی که برای آزمون کانکور آماده شده است می‌گوید: انتظار داشت بانوان نیز در کنار او برای ادامه تحصیل به رقابت بپردازند که این حق از ایشان گرفته شده است.

او می‌افزاید عدم حضور دختران در آزمون کانکور و مسدود ماندن درب دانشگاه‌ها، خلاء بزرگی را در آینده به میان خواهد آورد.

مسعود، تازه جوانی دیگری که او نیز قرار است در آزمون کانکور شرکت کند، مسعود می‌گوید فراگیری علم و دانش برای زن ومردم فرض است و باید حکومت کنونی زمینه فراگیری آن را برای همه به گونه‌ای یکسان مساعد سازد.

نوریه یکی از استادان می‌گوید دخترانی که دوازده سال تلاش کرده و آموزش دیده‌ اند باید در آزمون کانکور شرکت کنند .

فعالین در تخار توقف ادامه تحصیل دختران را ایجاد شکاف بزرگ در آینده کشور می‌دانند و می‌گویند اگر روی این تصمیم تجدیدنظر نشود آینده خوبی در انتظار دختران افغان نخواهد بود.

 

حذف دختران از کنکور ۱۴۰۲ در افغانستان

کلیدواژه