پاکستان مانند گذشته نمی تواند از گروه های افراطی علیه حکومت در افغانستان استفاده کند
(last modified 1402-05-02T10:00:29+00:00 )
اسد 02, 1402 14:30 Asia/Kabul
  • پاکستان مانند گذشته نمی تواند از گروه های افراطی علیه حکومت در افغانستان استفاده کند

کارشناس و پژوهشگر سیاسی ایرانی گفت: پاکستان مانند گذشته دست باز ندارد تا گروه های افراطی را تقویت کرده و از آن ها علیه حکومت موجود در افغانستان استفاده کند.

پیر محمد ملا زهی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری در رابطه با برخی گمانه زنی ها در مورد حمایت و استفاده پاکستانی ها از گروه های مسلح مانند داعش در داخل افغانستان در برابر حکومت طالبان، اظهار داشت: در اینصورت حکومت طالبان هم از گروه های افراطی پاکستانی علیه حکومت اسلام آباد استفاده خواهد کرد.

وی یاد آور شد که پاکستان از گذشته ها گروه های مسلحی را که با دولت مرکزی در افغانستان می جنگیدند تحت کنترل خود داشت و گفته می شد در زمان حکومت حامد کرزی و اشرف غنی و حضور امریکایی ها در افغانستان 23 گروه مسلح در این کشور ایجاد شده بود. به نظر هم نمی رسد که پاکستانی ها فقط روی طالبان سرمایه گذاری کرده باشند، چه شبکه حقانی و چه شورای کویته، چنانکه گفته می شود هسته های مرکزی داعشی که اکنون در افغانستان فعال شده در مناطق قبایلی پاکستان ایجاد شده و سازمان استخبارات اردوی پاکستان (آی اس آی) در تقویت این گروه ها نقش داشته است.

به گفته این کارشناس سیاسی پس پاکستان این امکان را دارد که از نیروهای هوادار خود و مخالف طالبان به عنوان یک اهرم فشار استفاده کند اما از سوی دیگر پاکستان خودش در معرض خطر جدی تری قرار دارد و با دو جریان فکری و ایدئولوژیک روبرو است؛ یکی جریان ملی گرایی در بلوچستان که به دنبال تجزیه پاکستان است و دیگری تحریک طالبان پاکستان که مدعی است حکومت اسلام آباد اسلامی نیست و باید مانند افغانستان به امارت تبدیل شود.

ملا زهی تصریح کرد: با توجه به این شرایط دست پاکستانی ها مانند گذشته باز نیست و اگر گروهی را در افغانستان تقویت هم بکنند ممکن است حکومت طالبان از هردو گروه مخالف حکومت پاکستان حمایت کند و یک جنگ نیابتی را با پاکستانی ها به راه بیندازد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: از سوی دیگر اگرچه جریان های اسلامی در پاکستان شامل احزاب سیاسی رسمی مانند جناح های مربوط به مولانا فضل الرحمن و مولانا سمیع الحق هستند اما در کنار آن ها گروه های افراطی مانند سپاه صحابه و لشکر جهنگوی وجود دارند که وقتی داعش در عراق قدرت را به دست گرفت نیروهای آن ها در کنار داعشی ها جنگیدند و بعد به مناطق خود بازگشتند و به عنوان خطر محسوب می شوند.

وی اضافه کرد: بنابراین شرایط به گونه ای نیست که پاکستان بتواند طالبان را وارد یک جنگ نیابتی کند و خیال آسوده هم داشته باشد که از طرف افغانستان علیه دولت اسلام آباد اتفاقی رخ ندهد، پاکستانی ها متوجه این مسایل هستند و تا جایی که بتوانند سعی می کنند با دادن امتیاز به طالبان کار خود را پیش ببرند نه اینکه رفتار خصمانه ای داشته باشند هرچند ممکن است پشت پرده از گروه هایی هم حمایت کنند که جنگ قدرت را در افغانستان علیه طالبان راه اندازی کنند.

 

کلیدواژه