اسد 06, 1402 12:07 Asia/Kabul
  • شورای امنیت: القاعده در نهادهای دولتی طالبان نفوذ کرده است
    شورای امنیت: القاعده در نهادهای دولتی طالبان نفوذ کرده است

شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد: شبکه القاعده در افغانستان حضور دارد و با حمایت مقام‌های ارشد طالبان در نهادهای دولتی این گروه نفوذ کرده است.

به گزارش رادیو دری؛ شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه ۵ اسد در چهاردهمین گزارش نظارتی خود درباره افغانستان، رابطه بین طالبان و القاعده را نزدیک خوانده و تصریح کرده است: در بیشتر مواقع، القاعده به‌طور پنهانی در افغانستان عمل می‌کند تا به تعهد طالبان برای استفاده نشدن از خاک افغانستان در اهداف تروریستی، کمک کند.

این گزارش می‌افزاید: القاعده از افغانستان به‌عنوان یک قطب ایدئولوژیک و پشتیبانی برای بسیج و به کارگیری مبارزان جدید استفاده می‌کند و مخفیانه، توانایی‌های خارجی خود را افزایش می‌دهد.

شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرده است: القاعده در مرحله سازماندهی مجدد قرار دارد و مراکز تمرینی جدیدی را در ولایت‌های کنر و نورستان ایجاد کرده است.

در ادامه این گزارش تصریح شده است که اگر چه القاعده در شرایط کنونی، توانایی کافی برای حمله‌های تروریستی در مقیاس بزرگ را ندارد، اما این موضوع به‌عنوان هدف سازمانی این شبکه حفظ شده است و رهبران القاعده در پی تقویت همکاری با گروه‌های تروریستی منطقه‌ای در افغانستان از جمله جنبش اسلامی ازبکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی و جماعت انصارالله هستند.

این گزارش شورای امنیت سازمان ملل در حالی است که طالبان همواره هر نوع رابطه با شبکه القاعده و حضور اعضای آن را در افغانستان رد کرده‌اند.

از سوی دیگر، بایدن نیز چندی پیش از نابودی القاعده در افغانستان با همکاری طالبان خبر داده بود.

ادعای بایدن: القاعده دیگر در افغانستان حضور ندارد

طالبان همکاری با اعضای القاعده را به شدت رد کرد

آمریکا: القاعده نمی‌تواند از خاک افغانستان تهدیدی علیه ما باشد

کلیدواژه