اسد 07, 1402 17:52 Asia/Kabul
  • روزنامه پاکستانی: فشار اسلام آباد علیه حکومت طالبان جواب داد
    روزنامه پاکستانی: فشار اسلام آباد علیه حکومت طالبان جواب داد

شش روز پس از حمله راکتی ارتش پاکستان بر ولسوالی برمل ولایت پکتیکا و سکوت حکومت طالبان درباره آن، روزنامه دان پاکستان گزارش داد که فشار اسلام‌آباد بر طالبان افغانستان آنان را مجبور کرد تا برخی عناصر تی تی پی را از مناطق مرزی دور کنند.

به گزارش رادیو دری، در گزارش روزنامه پاکستانی دان آمده است: «فرضیه‌های بیش‌تر در مورد رابطه طالبان‌ با گروه‌های شبه نظامی منطقه‌ای وجود دارد که این روابط و وابستگی‌ها سابقه طولانی‌تری دارند و پیچیده‌تر هستند. حتی تمایزات بین اعضای القاعده و گروه‌های وابسته از جمله تحریک طالبان پاکستان و داعش را گاهی در لبه‌های مبهم و نامعلوم قرار می‌دهد.»

دان هم‌چنان گفته است که امتناع و بی‌میلی طالبان افغان از اقدام‌ جدی علیه این گروه‌ها به ویژه تحریک طالبان پاکستان می‌تواند لایه دیگری از پیچیدگی را به وضعیت اضافه کند.

این روزنامه پاکستانی همچنین مدعی شده است در حال حاضر شواهدی وجود دارد که القاعده، تحریک طالبان پاکستان را برای انجام حمله‌ها در داخل خاک پاکستان راهنمایی می‌کند و جنگ‌جویان «تی‌تی‌پی» به پناهگاهای آموزشی گروه‌های تروریستی خارجی در ولایت کنر افغانستان دسترسی دارند.

بر اساس گزارش روزنامه دان، القاعده و داعش هم‌چنان به گروه‌های کوچک وابسته به خود استقلال قابل توجهی داده‌اند که با این غیرمتمرکز شدن شبکه‌های تروریستی، اثربخشی عملیاتی و توانایی آن‌ها برای مقابله با اقدام‌های مهارکننده افزایش می‌یابد.

اخیرأ با افزایش تنش بین طالبان افغان و اسلام‌آباد در پیوند به حضور و پناه‌ گرفتن طالبان پاکستانی در خاک افغانستان، ارتش پاکستان ولسوالی برمل ولایت پکتیکا را هدف حمله‌های موشکی قرار داد.

طالبان افغان با گذشت شش روز از این حمله‌ها همچنان خاموشی اختیار کرده‌اند.

کرزی: حملات پاکستان به پکتیکا نقض آشکار حاکمیت افغانستان است

کلیدواژه