اسد 10, 1402 09:37 Asia/Kabul
  • حمایت اروپا از کشت جایگزین در افغانستان
    حمایت اروپا از کشت جایگزین در افغانستان

نماینده سابق اتحادیه اروپا در افغانستان می گوید که این اتحادیه به عنوان بازار اصلی هروئین افغانستان برای جایگزین کشت خشخاش و معیشت کشاورزان افغان وارد عمل می شود.

«ژان فرانسوا کوتن» سفیر سابق اتحادیه اروپا در افغانستان با اشاره به کاهش 80 درصدی سطح زیر کشت خشخاش در افغانستان اظهارداشت فرمان ممنوعیت رهبر طالبان برای کشت خشخاش در سراسر افغانستان در حال اجراست و اروپا نیز درصدد حمایت کابل در این مسیر است.

وی با اعلام اینکه در سال 2001 میلادی، چند ماه پیش از سقوط دولت نخست طالبان، عضو مأموریت کنترلی سازمان ملل برای نظارت بر ممنوعیت کشت خشخاش بود، اظهارداشت چرایی اعلام این ممنوعیت تازه در سال 2021 نیز ممکن است ترکیبی از دلایل مذهبی، شمار بالای مبتلایان به اعتیاد در افغانستان(حدود 10 درصد جمعیت کشور) و اهمیت این موضوع به عنوان عنصری قوی در در چارچوب مذاکرات برای به رسمیت شناخته شدن حکومت افغانستان باشد.

 سفیر سابق اتحادیه اروپا در افغانستان در نشریه فرانسوی «له تمپس» نوشت، با توجه به اینکه منشأ 80 درصد مواد افیونی مصرفی در جهان افغانستان است، جامعه جهانی باید برای امکان استمرار و حفظ این ممنوعیت تلاش کنند.

کلیدواژه