اسد 11, 1402 18:58 Asia/Kabul
  • تحلیل- درخواست شهباز شریف از طالبان
    تحلیل- درخواست شهباز شریف از طالبان

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در پی حمله‌ اخیر تروریستی در ایالت خیبرپختونخوا از طالبان خواست مانع استفاده‌ گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان ضد پاکستان شوند و علیه این گروهها نیز اقدام کنند.

به گزارش رادیو دری؛ اخیرا گردهمایی حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل الرحمان در منطقه باجور هدف حمله انفجاری داعش قرار گرفت که بر اساس آمارها 56 نفر کشته و حدود دویست تن زخمی شدند. شهباز شریف در جریان بازدید از زخمی‌های این انفجار گفت طالبان باید اقدامات مشخصی را برای ممانعت تروریستها برای استفاده از خاک افغانستان اتخاذ کند. این برای اولین بار نیست که مقامات پاکستان چنین درخواستی را مطرح می کنتد. از دیدگاه پاکستان عناصر گروه تروریستی تحریک طالبان که ضد دولت پاکستان عمل می کند در خاک افغانستان مخفی شده اند و از خاک این کشور بر ضد دولت پاکستان عمل می کنند.

مولوی مفلح کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:"پاکستان با طاللبان همکار و همیار بودند اما در ماههای اخیر به خصوص پس از حاکمیت مجدد طالبان در افغانستان و تلاشهای ظاهری این گروه برای نشان دادن نوعی استقلال عمل باعث شده است تا روابط دو طرف تا حدی تحت تاثیر قرار بگیرد که در این میان حملات اخیر تروریستی در خاک پاکستان شرایط را دشوارتر می کند".

اما آنچه مهم است اینکه مسوولیت انفجار تروریستی اخیر در باجور ایالت خیبر پختوانخوا پاکستان را گروه تروریستی داعش برعهده گرفته که اخیرا حملات خود را در خاک پاکستان و افغانستان نیز تشدید کرده است. این می تواند برای امنیت منطقه بسیار نگران کننده باشد. زیرا گزارش های قبلی نشان می دهند که عناصر داعش که در عراق و سوریه شکست خورده اند در حال سازماندهی در افغانستان از سوی امریکا هستند‌ وضعیتی که می تواند امنیت پاکستان و افغانستان را به طور جدی به چالش بکشد.

امین فرجاد کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:"داعشی که مسوولیت انفجار باجور را بر عهده گرفته است کاملا مشخص نیست در پاکستان فعال است و یا داعشی است که در ماه های اخیر حملاتی را در افغانستان انجام داده است. به هر شکل که باشد شدت انفجار پاکستان نشان می دهد که تروریستها به میزان زیادی به تجهیزات و مواد منفجره دسترسی دارند و موفق به عبور از سیستم های اطلاعاتی پاکستان شده اند که بسیار خطر ناک است".

در هر حال، به نوشته رسانه های پاکستان، نخست وزیر این کشور از دست‌ داشتن شهروندان افغانستان در حملات و آزادی عمل شبه‌نظامیان مخالف دولت پاکستان در افغانستان برای طراحی و اجرای حملات بزدلانه علیه غیرنظامیان ابراز نگرانی کرده است که می تواند فشارها بر مهاجرین افغانستان در پاکستان را شدت بخشد.در این حال به گفته بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه پاکستان از انجا که افغانستان فاقد ارتش منظم، نیروی ضد تروریسم و نیروهای مدیریت مرزی است باعث ایجاد مشکلاتی در مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در مرزهای مشترک شده است.با این حال طالبان این گونه اظهارات مقامات پاکستان را رد می کند و بر تشدید مقابله با گروههای تروریستی تاکید دارد و در همان حال حملات تروریستی در داخل پاکستان را مساله داخلی دولت این کشور می داند. موضوعی که بر روابط اسلام اباد و کابل سایه افکنده است.

شهباز شریف: طالبان علیه تروریسم فراملی اقدام کند

کلیدواژه