اسد 14, 1402 14:28 Asia/Kabul
  • یک نهاد آسیایی طالبان را به تبعیض علیه شیعیان افغان متهم کرد
    یک نهاد آسیایی طالبان را به تبعیض علیه شیعیان افغان متهم کرد

مجمع آسیایی حقوق بشر و توسعه از محدودیت‌های مذهبی و عقیدتی اهل تشیع در افغانستان انتقاد کرده و اقدام فوری بین‌المللی برای حفاظت از جامعه‌ شیعیان و هزاره‌ های افغان را خواستار شده است.

به گزارش رادیو دری؛ مجمع آسیایی حقوق بشر و توسعه در بیانیه‌ای طالبان را متهم کرده است که آزادی مذهب و عقیده‌شیعیان و هزاره‌ها را ممنوع کرده‌اند.

این بیانیه می افزاید: جامعه‌ شیعیان افغانستان که اعضای آن عمدتا هزاره هستند، با تبعیض نظام مند، حملات هدفمند، به حاشیه‌رفتن، آزار و اذیت و محدودیت‌های شدید طالبان روبه‌رو هستند.

این نهاد آسیایی با اشاره به محدودیت‌های طالبان بر مراسم عزاداری شیعیان در محرم امسال اظهار کرده است: طالبان پس از این ممنوعیت‌ها، به‌ هیأت‌های عزاداری (در غزنی) یورش برده و به‌سوی عزاداران تیراندازی کرده‌اند.

مجمع آسیایی حقوق بشر و توسعه همچنین ادعا کرده است که طالبان در بدخشان، اعضای جامعه‌ شیعه‌ اسماعیلی را مجبور کرده‌اند که برای دریافت کمک‌های بشردوستانه، تغییر مذهب دهند.

این نهاد از طالبان خواسته است که فوراً محدودیت‌های تحمیل‌شده بر حقوق اساسی مردم افغانستان به‌ویژه زنان و دختران و جوامع به حاشیه رانده‌شده مانند هزاره‌های شیعه را لغو کنند و به تعهدات بین‌المللی افغانستان برای حفظ حقوق و آزادی‌های اساسی بشر پایبند باشند.

مجمع آسیایی حقوق بشر و توسعه همچنین از جامعه‌ی بین‌المللی خواسته است که از ایجاد یک سازو کار جهانی تحقیق و پاسخ‌گویی برای جمع‌آوری، حفظ و مستندسازی شواهد در مورد موارد نقض حقوق بشر در افغانستان حمایت کنند.

این نهاد همچنین از جامعه‌ بین‌المللی خواسته است از ارائه‌ عادلانه‌ کمک‌های بشردوستانه و رسیدن این‌ کمک‌ها به همه نیازمندان از جمله جوامع هزاره‌ اطمینان حاصل کند.

یادآور می شود که نیروهای طالبان در روز عاشورا به دسته عزاداران حسینی در غزنی حمله کردند و چهار تن را به شهادت رساندند.

طالبان همچنین بعضی محدودیت ها را بر مراسم محرم امسال در افغانستان اعمال کردند.

با این حال حکومت طالبان هدف از این محدودیت ها را تامین امنیت شیعیان اعلام کرده است.

گزارش‌ها از تیراندازی طالبان به مراسم عاشورا در غزنی

مقام طالبان: محدودیت ها در ایام محرم برای تامین امنیت بوده است

کلیدواژه