عزم قزاقستان و افغانستان برای افزایش مبادلات بازرگانی
(last modified 1402-05-16T11:12:22+00:00 )
اسد 16, 1402 15:42 Asia/Kabul
  • عزم قزاقستان و افغانستان برای افزایش مبادلات بازرگانی
    عزم قزاقستان و افغانستان برای افزایش مبادلات بازرگانی

وزرای صنعت و تجارت قزاقستان و دولت طالبان در حاشیه نشست اقتصادی مشترک در «آستانه» از برنامه دو طرف برای افزایش حجم تجارت تا 3 میلیارد دلار خبر دادند.

به گزارش رادیو دری، در نشست تجاری قزاقستان-افغانستان، سریک جومانگارین معاون نخست وزیر و وزیر تجارت و ادغام قزاقستان و نورالدین عزیزی وزیر صنعت و تجارت طالبان پروتکلی را امضا کردند.

طرفین توافق کردند  برای ایجاد شرایط مساعد در زمینه تجاری تلاش کنند و ارزش بازرگانی بین د و کشور را به سه میلیارد دلار برسانند.

همچنین مقرر شد مقامات قزاق و طالبان به تلاش برای افزایش عرضه محصولات غیرنفتی قزاقستان از جمله، آرد، گندم، روغن آفتابگردان به بازار افغانستان ادامه دهند.

نمایندگان قزاق و طالبان همچنین آمادگی خود را برای ایجاد مسیرهای جایگزین و سودآورتر برای تحویل محصولات به بازارهای قزاقستان و افغانستان ابراز کردند.

هیات طالبان در حاشیه نشست تجاری قزاقستان-افغانستان در آستانه، با نمایندگان بازرگانی و سازمان های دولتی و شبه دولتی نیز دیدار و گفت و کرد.

گفتنی است، مقامات قزاقستان و افغانستان دیروز هفت سند و دو یادداشت تفاهم همکاری، امضاء کردند .

آرتور آخمتوف» رئیس «گروه غلات آلتین»، که وظیفه فروش و صادرات محصولات کشاورزی قزاقستان را برعهده دارد، در چارچوب نشست تجاری قزاقستان-افغانستان،  قراردادی را برای تامین گندم به مبلغ 23 میلیون دلار معادل 100 هزار تن در سال با طرف افغانستانی امضا کرد.

افغانستان و قزاقستان قراردادهای تجاری امضا کردند

کلیدواژه