جدی 01, 1395 13:37 Asia/Kabul

ارگ ریاست جمهوری افغانستان امروز اعلام کرد ، شورای امنیت ملی در نشستی با رییس جمهور غنی، استراتیژی ملی صلح و مصالحه را به بررسی گرفته و خواستار سهم گیری تمام اقشار جامعه در تامین صلح در افغانستان شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری بر اساس اعلام ارگ ریاست جمهوری افغانستان،  در این نشست که شام روز سه شنبه در ارگ برگزار شد، استراتیژی ملی صلح و مصالحه در افغانستان  بر اساس مسائل سیاسی و استراتژیک، تحقق اهداف اساسی صلح جویی، تعریف مجدد و شناسایی مکانیزم واضح، تطبیق روند صلح، اصلاح ساختار‌ها و تشکیلات، تقویت هرچه بیشتر نقش زنان و جامعه مدنی در این زمینه، تقویت مکانیزم‌های حساب دهی و تامین شفافیت، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش،این استراتیژی بر بنیاد تجارب و دروس آموخته شده از گذشته و شرایط امروزی با هدف انجام مذاکرات سیاسی، ایجاد اجماع ملی و زمینه سازی، تهیه برنامه ملی صلح ، ترویج و نهادینه سازی فرهنگ صلح برای تحقق صلح پایدار در افغانستان تدوین شد.

گفته میشود اعضای شورای امنیت ملی افغانستان از تمام مردم این کشور خواستند تا همگام با شورای عالی صلح در راستای تحقق مقاصد اساسی این استراتیژی که در زمینه تحقق صلح عادلانه و پایدار، ترویج و نهادینه سازی فرهنگ صلح و شکوفایی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و بهره‌ مندی مردم از حقوق شان در کشور طرح شده است، تلاش ورزند.

از سوی دیگر براساس خبرنامه ارگ ریاست جمهوری افغانستان که امروز به نشر رسید، در بخش دیگری از این جلسه، دادستان کل افغانستان گزارش خود را در رابطه با چگونگی آغاز روند تحقیقات در راستای ادعای احمد ایشچی علیه جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری ارایه کرد و شورا در این زمینه تصمیم گرفت اما در این باره جزئیات بیشتری ارایه نشد.

هرچند ارگ در زمینۀ این تصمیم چیزی نگفته اما در خبرنامه ای که از سوی ارگ ریاست جمهور افغانستان منتشر شده است، در این در این زمینه تصمیمات لازم اتخاذ شده است.

این درحالیست که چندهفته پیش، پس از آن که احمد ایشچی در ولایت جوزجان توسط جنرال دوستم بازداشت شد، چند روزی را در اسارت جنرال دوستم بوده و سپس به امنیت ملی سپرده شده است.

اما احمد ایشچی والی پیشین ولایت جوزجان، پس از آزادی ادعا کرد که جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان و افرادش او را مورد لت و کوب شدید قرار داده و با وی بدرفتاری جنسی کرده اند.

جزئیات این موضوع در گزارش همکارمان نوروزی موجود است.