اسد 20, 1402 11:14 Asia/Kabul
  • فتوای عضو ارشد دادگاه طالبان علیه جنگ در پاکستان
    فتوای عضو ارشد دادگاه طالبان علیه جنگ در پاکستان

یک عضو دادگاه عالی طالبان، با اشاره به مفاد توافق دوحه علیه جنگ در پاکستان فتوا صادر کرد.

برخی کارشناسان در ابتدای به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان (اوت2021) پاکستان را در این اتفاق دخیل معرفی می کردند. اما کمی بعد، روابط افغانستانِ تحت کنترل طالبان و پاکستان بر سر مسایل مختلفی از جمله فعالیت های گروه تحریک طالبان پاکستان رو به تیرگی گذاشت. به گفته پاکستانی ها، گروه تحریک در خاک افغانستان مستقر است و نقشه های خود را از خاک این کشور به اجرا می گذارد. 

انتشار فتوای مقام طالبان در رد جنگ علیه پاکستان، حاکمیت تنش در روابط بین طالبان و اسلام آباد را تایید می کند.

به گزارش رادیو دری؛ مفتی عبدالرئوف عضو دادگاه عالی طالبان و رئیس دارالافتای این گروه، باصدور فتوایی در مخالفت با جنگ در پاکستان گفت، طالبان در توافق دوحه تعهد کرده بود که در خارج جهاد نمی‌کند.

برخی کارشناسان و رسانه های افغان، اقدام فتوای مفتی عبدالرئوف و انتشار ویدئویی از وی حین اعلام این حکم را نتیجه اعمال فشار پاکستان می دانند.

پیش تر گزارش شده بود که هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان در فتوایی که مقامات بلندپایه این گروه نمی‌خواهند علنی شود، جنگ در پاکستان را ناجایز خوانده است.

اسلام آباد قبلا از طریق نماینده ویژه خود در افغانستان از ملا هبت‌الله آخندزاده خواسته است آشکارا فتوا صادر کرده و جنگ در پاکستان را حرام اعلام کند.

عبدالرئوف در این فایل تصویری، تلویحاً تایید می‌کند که ملا هبت‌الله علیه جنگ در پاکستان فتوا صادر کرده است.

مفتی عبدالرئوف رئیس دارالافتا گفت، بسیاری از اعضای طالبان در نامه هایی که برای وی ارسال شده، برای جهاد در پاکستان اعلام آمادگی کرده‌اند.

مفتی طالبان تصریح کرد، ما به این کار نداریم که در کجا جهاد است یا نیست. مردم ما مسئولیت جهاد در خارج را ندارند.

رسانه‌های پاکستان نیز پیش تر گزارش دادند که رهبر طالبان به درخواست اسلام‌آباد جنگ و حملات برون مرزی از جمله در پاکستان را «حرام» اعلام

اختلاف دیدگاه های مقامات پاکستان و مقامات طالبان در مورد حضور و فعالیت تحریک طالبان پاکستان در افغانستان کرده است.

کلیدواژه