اسد 21, 1402 09:20 Asia/Kabul

سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد، بیش از دو سوم خبرنگاران در افغانستان شغل خود را ترک کرده‌اند .

به گزارش زهرا سلطانی خبرنگار رادیو دری، سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارشی تحت عنوان «دو سال روزنامه‌نگاری زیر سلطه طالبان» اعلام کرد،  بیش از نیمی از 547 رسانه ثبت شده در سال 2021 فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند.

این نهاد با استناد بر آمار انجمن خبرنگاران مستقل افغانستان گزارش داد، در این مدت از 150 شبکه تلویزیونی، کمتر از 70 شبکه و از 307 ایستگاه رادیویی، فقط 170 رادیو فعال باقی مانده اند.  تعداد خبرگزاری‌های افغانستان نیز در عرض دو سال از 31 به 18 خبرگزاری کاهش یافته است.

در این بحبوحه، نهادهای مدافع رسانه های افغانستان به تازگی از بازداشت چهار خبرنگار در سه ولایت این کشور خبر داده اند.

فقیرمحمد فقیرزی و جان‌آغا صالح، خبرنگاران رادیو کلید در ولایت ننگرهار، حبیب سراب خبرنگار آریانانیوز در ولایت پکتیا و حسیب حساس خبرنگار رادیو سلام‌وطندار در ولایت قندوز توسط طالبان بازداشت شدند و به این ترتیب شمار خبرنگاران بازداشتی در هفته جاری به پنج نفر رسید. اوایل این هفته طالبان وحدت الله ابدالی، خبرنگار خبرگزاری باختر را در غزنی بازداشت کرده بود.

طالبان هفته جاری فعالیت یک شبکه تلویزیونی، یک ایستگاه رادیو و یک فرستنده رادیویی را در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان، متوقف کرد.

یک خبرنگار زن به سازمان  گزارشگران بدون مرز گفت، "وضعیت خبرنگاران زن هر روز بدتر می‌شود." این زن تصریح کرد، صرفا به دلیل زن بودن از حق پوشش بسیاری از رویدادهای خبری محروم شده است.

گزارشگران بدون مرز با اشاره به سانسور گسترده در رسانه های افغانستان نوشت، "دبیران و سردبیران رسانه‌ ها نیز به خوبی می ‌دانند که اگر بخواهند در افغانستان فعالیت خود را ادامه دهند، مجبور هستند که از قوانین طالبان پیروی کنند."

ظریف کریمی مسئول نهاد حمایت کننده رسانه ‌های آزاد افغانستان (نی) به گزارشگران بدون مرز گفت، "در صورت ادامه این وضع، بسیاری از رسانه ‌ها به زودی تعطیل می شوند."

به گفته نهادهای مدافع خبرنگاران افغانستان، این گروه در دو سال گذشته به صورت پیوسته در پی سرکوب و بازداشت خبرنگاران افغانستان بوده است و شمار زیادی از خبرنگاران را در زندان ها شکنجه کرده اند.

گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز در مورد بازداشت خودسرانه خبرنگاران در افغانستان

کلیدواژه