اسد 21, 1402 19:10 Asia/Kabul
  • قطعنامه معترضان افغانستانی در آستانه دومین سالگرد تسلط طالبان
    قطعنامه معترضان افغانستانی در آستانه دومین سالگرد تسلط طالبان

در آستانه‌ دومین سال تسلط طالبان بر افغانستان شهروندان معترض این کشور با صدور یک قطعنامه گروهی، مطالبات خود را از جامعه جهانی مطرح کرده اند.

به گزارش رادیو دری، به مناسبت «هفته‌ی همبستگی با مردم افغانستان» (۱۳ تا ۲۰ اوت) جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان، فعالان مدنی و فعالان حقوق بشری از سراسر جهان در قطعنامه‌‌ روز شنبه (21 اسد/مرداد) خود وضعیت زنان و شهروندان این کشور زیر سلطه‌ طالبان را توضیح داده‌ و خواست‌ها و مطالبات خود را مطرح کرده‌اند.

در این قطعنامه آمده است که گروه طالبان پس از تسلط بر افغانستان «آزادی‌های فردی و جمعی» را در این کشور از بین برده است و «تاریکی و جهالت، جای روشنایی و امید را گرفته است.»

قطعنامه افزوده است که طالبان در دو سال گذشته آزادی مذهبی شهروندان افغانستان را از بین برده اند و در روز عاشورای امسال با حمله بر شیعیان هزاره «ده‌ها» نفر را کشتند و زخمی کردند.

شهروندان معترض افغانستان گفته اند که در دو سال گذشته «چرخه زندگی عادی زنان متوقف شد و محدودیت‌های زن‌ستیزانه طالبان جز نفس‌کشیدن، همه‌‌ چیز را از زندگی زنان حذف کرد.»

در این قطعنامه آمده است که زنان افغانستان در زیر سلطه‌ طالبان «با تجاوز جنسی در زندان‌ها، سنگسار، شکنجه، اعدام، شلاق، ازدواج‌های اجباری و محکمه‌ صحرایی» مواجه بوده ‌‌اند و زیر فشارهای سنگین و کشنده روانی، «مجبور به خودکشی» شده ‌اند.

قطعنامه‌ی معترضان می افزاید که افغانستان در زیر سلطه‌ گروه طالبان «به صحرای بدون قاعده و قانونی می ماند که مردمش از شدت ناامیدی، فقط به خودکشی و فرار فکر می کنند.»

جنبش‌های اعتراضی و شهروندان معترض افغانستان از سراسر جهان، در قطعنامه گروهی خود «پایان دادن به رژیم طالبان» را از خواست های اصلی مردم افغانستان دانسته و تأکید کرده اند که «خواست‌ همه‌ مردم افغانستان، به‌ ویژه زنان چیزی غیر از پایان بی ‌قیدوشرط رژیم طالبان» نیست.

معترضان در قطعنامه خود همچنین از جامعه جهانی خواسته اند رژیم طالبان را به رسمیت نشناسد و با هیچ ترفند و بهانه ‌ای با این گروه تعامل نکند.

معترضان در آستانه‌ی دومین سالگرد تسلط طالبان بر افغانستان از شهروندان دیگر کشورهای نیز جهان خواسته ‌اند که از آنها حمایت و با آنها هم ‌صدایی کنند.

شهروندان معترض افغانستان در این قطعنامه همچنین خواستار لغو توافقنامه‌ی دوحه و توقف ارسال پول نقد زیر نام کمک‌‌های بشردوستانه به طالبان شده ‌اند.

معترضان افغانستانی در آستانه دو سالگی تسلط طالبان بر این کشور، بار دیگر از سازمان ملل متحد و کشورهای جهان خواسته اند که از یک دولت فراگیر و مبتنی بر رای مردم در افغانستان حمایت کنند.

آنان همچنین از«نیروهای آزادی‌ خواه» نیز خواسته اند که برای پایان دادن به رژیم طالبان، باهم متحد شوند.

بخش زنان سازمان ملل متحد: ما از کار با زنان، برای زنان دست نخواهیم کشید

کلیدواژه