اسد 22, 1402 20:15 Asia/Kabul
  • توزیع کمک های سازمان ملل در افغانستان در کنترل حکومت طالبان است

کارشناس افغان در امور اقتصادی گفت: هیچ نظارتی بر کمک های بشر دوستانه سازمان ملل در افغانستان وجود ندارد و توزیع کمک های سازمان ملل در افغانستان در کنترل حکومت طالبان است.

محمد عیسی رضایی کارشناس افغان در امور اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد نحوه کمک های بشر دوستانه سازمان ملل متحد به مردم افغانستان گفت: در توزیع کمک های سازمان ملل به مردم افغانستان هیچ گونه نظارت دقیقی از طرف نهادهای مدنی وجود ندارد و کسی نمی داند که این کمک ها چگونه توزیع می شود هر چند که مشخص است که بخش زیادی از این کمک ها در دسترس حکومت طالبان قرار می گیرد.

وی در ادامه افزود: مقدار زیادی از کمک های که به نام مردم افغانستان از طرف بودجه سازمان ملل در افغانستان به مصرف می رسد، در مسیر انتقال، هزینه خود نهادهای کمک کننده می شود و در این زمینه هیچ گونه شفافیتی هم وجود ندارد.

این کارشناس افغان بیان داشت: برخی از کمک های سازمان ملل که وارد افغانستان می شود به دست حکومت طالبان می رسد و افراد طالبان از این کمک ها بهره مند می شود و اگر سازمان ملل از این کمک ها به حکومت ندهد به طور حتم جلو ادامه کمک ها گرفته خواهد شد.

رضایی افزود: بخش از کمک ها هم که در میان مردم توزیع می شود، به دست نیازمندان واقعی نمی رسد چون آمار دقیقی از نیازمندان در اختیار سازمان ملل نیست و هیچ نظارتی هم بر این روند انجام نمی شود.

وی تاکید کرد: سازمان ملل چون بیشتر کمک های خود را از آمریکا و اروپا دریافت می کند، تابع دستورات آنان نیز عمل می کند و به صورت کاملا هدفمندانه کمک ها توزیع می شود و کمک به حکومت طالبان هم یکی از اهداف سازمان ملل است.

لازم به ذکر است که امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان با رزا اوتونبایوا، رییس یوناما و مارکس پوتزل، معاون سیاسی این نهاد روی «ادامه تعامل مثبت» سازمان ملل با امارت اسلامی گفتگو کرده‌اند.
 
حافظ ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان، در صفحه توییترش نوشته است که دو طرف در این دیدار درباره‌ نشست‌های بعدی جهانی در مورد افغانستان، گزارش‌های ارایه شده از سوی سازمان ملل و مبارزه علیه مواد مخدر در افغانستان تبادل نظر کرده‌اند.
از سویی هم، امیرخان متقی در این دیدار از کمک‌های کشورها به افغانستان قدردانی کرده و گفته است که امارت اسلامی زمینه شفاف روند کمک‌رسانی به افراد نیازمند را فراهم کرده است

کلیدواژه