کارشناسان سازمان ملل: طالبان اصلاح پذیر نیستند
(last modified 1402-05-24T14:09:01+00:00 )
اسد 24, 1402 18:39 Asia/Kabul
  • کارشناسان سازمان ملل: طالبان اصلاح پذیر نیستند
    کارشناسان سازمان ملل: طالبان اصلاح پذیر نیستند

کارشناسان سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای تاکید کردند که شکاف بین وعده‌ها و عملکردهای طالبان افزایش یافته و تصور تغییر و اصلاح طالبان، اشتباهی ثابت شده‌است.

به گزارش رادیو دری، ده‌ها نفر از کارشناسان سازمان ملل متحد همزمان با دومین سالگرد روی کارآمدن حکومت طالبان در بیانیه ای  اظهار کردند: طالبان در دو سال پس از بدست ‎گرفتن قدرت در افغانستان، به نقض بسیاری از حقوق بشر، از جمله اجرای رویکرد تبعیض و طرد زنان و دختران ادامه داده‌اند.

کارشناسان سازمان ملل اضافه کرده اند: سیاست‌هایی که طالبان بر مردم افغانستان تحمیل کرده‌اند، منجر به نقض نظام مند و تکان‌دهنده‌ بسیاری از حقوق بشر از جمله حق تحصیل، کار، آزادی بیان و تشکیل اجتماعات شده و گزارش‌های موثق از اعدام‌های فراقضایی و ناپدیدشدن‌ها، بازداشت‌های خودسرانه‌ گسترده، شکنجه، بدرفتاری و همچنین جابه‌جایی های خودسرانه به نگرانی‌ها افزوده است.

این بیانیه می افزاید: بیشترین آسیب را از سیاست‌های طالبان، زنان و دختران، اقلیت‌های قومی، مذهبی و سایر اقلیت‌ها، افراد دارای معلولیت، آوارگان، مدافعان حقوق بشر، جامعه‌ مدنی، روزنامه‌نگاران، هنرمندان، آموزگاران و مقام‌های دولتی و امنیتی سابق می‌بینند.

در ادامه این بیانیه با اشاره به تبعیض ها علیه زنان و دختران افغان تصریح شده است:  این اقدامات در برگیرنده آزار و اذیت جنسیتی و جنایت علیه بشریت است و بحث در مورد «آپارتاید جنسیتی» را ضروری کرده است.

کارشناسان سازمان ملل همچنین یادآور شده اند: وعده‌ای که طالبان برای تشکیل دولت فراگیر داده بودند محقق نشده است، عفو مقام‌های پیشین نقض و دستورهای توقف شکنجه و بدرفتاری در بازداشت‌گاه‌ها اغلب نادیده گرفته شده است، اقلیت‌ها به حاشیه رفته‌اند، وکلا، قضات، دادستان‌ها و سایر بازیگران درگیر با نظام حقوقی با خطرهای امنیتی شدیدی روبه‌رو هستند و طالبان استفاده از مجازات‌های ظالمانه مانند سنگسار، شلاق‌زدن و زیر دیوارکردن را که در تضاد با استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر است، اجرا می‌کنند.

در این بیانیه از طالبان خواسته‌ شده است که رفتار خود را در قبال زنان و دختران معکوس کنند و به آنان اجازه‌ کار بدهند و اجازه دهند که دختران و زنان بتوانند از تمام حقوق بشری خود، از جمله آزادی حرکت و مشارکت در زندگی سیاسی و عمومی برخوردار شوند.

این بیانیه همچنین با تاکید بر بازگشایی فوری مکاتب در تمام سطوح و دانشگاه‌ها به‌روی دختران و زنان از طالبان خواسته‌ است که به اقدامات تلافی‌جویانه علیه مقام‌های دولتی و امنیتی سابق و همچنین اعضای جامعه‌ مدنی پایان دهند و عفو عمومی اعلام‌شده را کاملا رعایت کنند.

انبوه مشکلات داخلی و بین المللی بر دوش حکومت دو ساله طالبان

انتقاد سازمان‌های حقوق بشری از انفعال جامعه جهانی در قبال سیاست‌های طالبان

کلیدواژه