اسد 24, 1402 19:31 Asia/Kabul
  • خلیلی: جهان از تعامل با طالبان بدون اراده ملت افغانستان خودداری کند
    خلیلی: جهان از تعامل با طالبان بدون اراده ملت افغانستان خودداری کند

رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان از جامعه جهانی خواست از تعامل با طالبان بدون اراده مردم افغانستان خودداری و برای سرعت‌بخشیدن به شکل‌گیری دولت متکی به ملت تلاش کنند.

به گزارش رادیو دری؛ محمد کریم خلیلی به مناسبت دومین سالگرد روی کار آمدن طالبان در افغانستان در بیانیه ای تاکید کرده است که تنها راه‌حل مسائل کشور صلح بین‌افغان‌ها در پرتو ارزش‌های ملی و بین‌المللی، عدالت، وحدت، برابری، برادری و حمایت قاطع کشورهای منطقه و جهان از این روند است.

وی اضافه کرده است: کشورهای منطقه و جهان در دو سال گذشته با ضعف‌ها و خلاءهای طالبان بیشتر آشنا شده‌ و پی‌برده‌اند که افغانستان زمانی می‌تواند یک شریک قابل اعتماد برای این کشورها به شمار رود که در آن یک دولت مسوول، پاسخ‌گو، متعهد به حقوق بین‌الملل و حقوق بشر، متکی به ملت و مبتنی بر مشارکت همگانی بر سر کار آید.

این فعال سیاسی افغان، ادعای طالبان را درباره  تأمین امنیت سراسری در کشور، ادعایی واهی و بی‌اساس دانسته و گفته است که امنیت از طریق سرکوب و خشونت نه تنها تأمین نمی‌شود، بلکه کشور به‌سوی ناامنی‌ پنهان که روزی به مرحله‌ انفجار می‌‌رسد سوق می‌یابد.

خلیلی نبود نظام سیاسی دموکراتیک و مورد تأیید و توافق همه‌ مردم و نیروهای سیاسی، نداشتن قانون اساسی، نبود مشارکت ملی، خالی‌بودن دولت از حضور معنادار اقوام، تنوعات سیاسی و فرهنگی و گروه‌های اجتماعی به‌ویژه زنان، از بین رفتن استقلال قوه‌ قضایی، نبود حاکمیت قانون و اقدامات خودسرانه، فراقانونی و فراقضایی علیه کارگزاران نظام پیشین را از چالش‌های کنونی افغانستان خوانده است.

رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان همچنین طالبان را متهم کرده است که زنان و دختران را از حقوق و آزادی‌های‌شان محروم کرده و جایگاه افغانستان را در نظام بین‌الملل از بین برده اند.

خلیلی  حضور گروه‌های دهشت‌افکن، نبود امنیت جانی و مالی برای شهروندان، فقر گسترده، محدودیت بر آزادی بیان، حرکت دستگاه حاکم در چارچوب یک ایدئولوژی و طرد جزم‌گرایانه و سرکوب بی‌رحمانه‌ باورهای دینی و مذهبی دیگران را از دیگر پیامدهای روی کار آمدن طالبان در افغانستان برشمرده است.

برگزاری مراسم دومین سالگرد حاکمیت طالبان بر افغانستان
کارشناس: جزیره‌های قبلی قدرت از بین رفته اما جزیره‌های جدید در حال شکل گرفتن است

کلیدواژه