اسد 25, 1402 13:37 Asia/Kabul
  • تاکید جوانان افغانستان برای بازگشایی مدارس دخترانه
    تاکید جوانان افغانستان برای بازگشایی مدارس دخترانه

جوانان افغانستان در مراسم دومین سالروز به قدرت رسیدن گروه طالبان در این کشور، بازگشایی کامل مدارس دخترانه را خواستار شدند.   

همزمان با دومین سالروز پایان اشغال افغانستان از طرف آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، جشن‌ها و مراسم  متعددی دیروز سه شنبه در مناطق مختلف افغانستان از جمله کابل پایتخت این کشور برگزار شد.

نظامیان اشغالگری آمریکا و متحدانش پس از بیست سال اشغالگری در افغانستان در نهایت با خفت و شکست، اواخر اوت سال 2021 از این کشور خارج شدند، این اشغالگری و جنگ باعث نابودی زیر ساخت های اقتصادی و بهداشتی افغانستان  شده است .

گروه طالبان در  اوت 2021 با کنار زدن دولت "محمد اشرف غنی" در افغانستان به قدرت رسیده است.

حضور مجدد طالبان به  قدرت اگرچه امنیت‌نسبی را در افغانستان به‌همراه داشته است و بیشتر مردم این کشور هم از این وضعیت راضی هستند اما همچنان خواسته‌هایی از طالبان دارند.

امیدواری به بازگشایی مدارس به‌روی دختران، اشتغال زنان و بهبود وضعیت اقتصاد و امنیت، مهمترین خواسته جوانان افغان در دومین سالگرد به قدرت رسیدن طالبان است. 

در همین زمینه شماری از جوانان افغانستان  در سالگرد به قدرت رسیدن طالبان در جشن این پیروزی در گفتگو با خبرگزاری ایران‌پرس تاکید کردند، مشکلی با وضعیت سیاسی جدید ندارند، اما وضعیت اقتصادی و آموزش چندان مناسب نیست.

این جوانان و نسل جدید افغان، ضمن حمایت از طالبان به‌صراحت تاکید کردند، مشکلی با طالبان ندارند اما باید مدارس به‌روی دختران افغانستانی  بازگشایی شود.

همایشی نیز به‌مناسبت دومین سالگرد بازگشت طالبان به‌قدرت در محل وزارت آموزش افغانستان در کابل برگزار شد. افغان‌ها امیدوار به اعلام خبر بازگشایی مدارس دخترانه در این همایش بودند اما چنین نشد و همچنان منتظرند.

سازمان ملل متحد هم کارزار جهانی را برای ازسرگیری تحصیل دختران افغان شروع کرده است.

 گروه طالبان پس از به قدرت رسیدن در افغانستان، ادامه تحصیل بالاتر از ششم ابتدایی را برای دختران افغان ممنوع کرده است . طالبان همچنین چندی پیش از ادامه تحصیل دانشجویان دختر نیز جلوگیری کرد . این اقدامات  طالبان واکنش های داخلی و خارجی را به دنبال داشت. طالبان تاکنون بارها وعده ، اصلاحات و بازگشایی دانشگاه ها و مدارس به روی دختران را داده است. اما این وعده محقق نشده و درخواست ها برای لغو ممنوعیت تحصیل دختران همچنان ادامه دارد.

افغانستان تنها کشور جهان که دخترانش از تحصیل محرومند

برگزاری جشن های دومین سالروز پایان اشغالگری آمریکا و ناتو در افغانستان

کلیدواژه