اسد 27, 1402 16:43 Asia/Kabul
  • طالبان باید به سرکوب رسانه ها در افغانستان خاتمه دهند
    طالبان باید به سرکوب رسانه ها در افغانستان خاتمه دهند

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران از عملکرد سوء گروه طالبان با خبرنگاران انتقاد کرد.

به گزارش رادیو دری، کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران که از فعالان رسانه ای در جهان حمایت می کند، در گزارشی اعلام کرد، خبرنگاران در افغانستانِ تحت کنترل طالبان، هر روز شاهد رفتار خصمانه طالبان هستند.

به لیه‌‌یی، یکی از مسئولان کمیته بین‌المللی محافظت از خبرنگاران همزمان با دومین سالگرد تسلط طالبان بر افغانستان در یادداشتی نوشت، "فضای رسانه‌ای افغانستان که زمانی پر جنب‌وجوش بود، از زمان سقوط کابل؛ زیر فشارسانسور، تهاجم، دستگیری‌های خودسرانه و محدودیت‌ها علیه خبرنگاران زن تحت فشار قرار دارد."

لیه‌‌یی افزود: در طول دو سالی که طالبان بر افغانستان حکومت می کند، سرکوب رسانه‌ها در این کشور بی وقفه ادامه داشته است.

در این یادداشت آمده است، در این مدت وبسایت برخی رسانه‌های داخلی افغانستان مسدود شده است. در این مدت موارد متعددی از ضرب‌وشتم و آزار خبرنگاران گزارش شده و شماری از رسانه‌های بین‌المللی از فعالیت در داخل کشور منع شده‌اند.

این مقام کمیته حفاظت از خبرنگاران تصریح کرد، طالبان گاهی از قوانین آپارتاید جنسیتی خود برای حمله به رسانه‌ها استفاده کرده است.

در ماه جاری رادیو - تلویزیون خصوصی «همیشه بهار» در ولایت ننگرهار به‌دلیل برگزاری کلاس های آموزش خبرنگاری با حضور زنان و مردان تعطیل شد.

این تشکل بین المللی حامی خبرنگاران جهان، با اشاره وضع قوانین و صدور بخشنامه های جدید توسط طالبان با هدف ایجاد محدودیت برای خبرنگاران داخلی تاکید کرد، "خبرنگاران خارجی برای سفر به افغانستان برای تهیه گزارش با محدودیت ویزا روبرو هستند."

گفتنی است، دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) دیروز در واکنش به بازداشت چندین خبرنگار در ده روز اخیر در این کشور، از طالبان خواست که به آزادی بیان احترام بگذارد.

واکنش یوناما به موج جدید بازداشت خبرنگاران در افغانستان

گزارشگران بدون مرز، برخورد طالبان با خبرنگاران را "سرکوب بی سابقه" خواند

کلیدواژه