اسد 28, 1402 13:47 Asia/Kabul
  • تحلیل- رسمیت یافتن مذهب جعفری در افغانستان، خواسته علمای شیعه
    تحلیل- رسمیت یافتن مذهب جعفری در افغانستان، خواسته علمای شیعه

معاون اداری کابینه حکومت طالبان اعلام کرد، شیعیان و اهل سنت در طول تاریخ افغانستان همیشه درکنار هم بوده و نقش آفرینی کرده اند. عبدالسلام حنفی، در نشست گرامی‌داشت دومین سال‌روز قدرت گرفتن دوباره این گروه در افغانستان گفت: شیعیان و اهل سنت در طول تاریخ افغانستان به صورت مسالمت آمیز و برادر وار زندگی و در کنار همدیگر ضد اشغال نیروهای شوروی‌ مبارزه کرده اند.

بدون تردید اظهارات حنفی اشاره دقیق به تاریخ همزیستی مسالمت آمیز میان مردم‌ مسلمان افغانستان است که تلاش صورت گرفته برای بر هم زدن ان و ایجاد جنگ فرقه ای در این کشور موفق نبوده است. این بدان معنا است که آفت های وارده بر جامعه افغانستان نه تنها داخلی نیست بلکه وارداتی و عمدتا از سوی اشغالگران و دشمنان مردم افغانستان به انان تحمیل شده است. عیسی حسینی مزاری کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:

«افغانستان کشوری اسلامی متشکل از شیعیان و سنی ها است که در طول تاریخ انان نه تنها زندگی مسالمت آمیز در کنار هم داشته اند بلکه به اداب و ایبن مذهبی هم احترام می گذارند و حتی در بسیاری از مناسبت ها مانند شورای حسینی (ع) سنی ها در کتار شیعیان عزاداری و نام حسین (ع) را بر فرزندان خود انتخاب می کنند. هم آوایی سنی ها و شیعبان در مراسم مذهبی به گسترش بیش از پیش روابط و همزیستی مسالمت آمیز میان انان کمک کرده و همچنان این روند در حال افزایش است».

از اینرو عبدالسلام حنفی تاکید کرد، طالبان در دو دهه گذشته درهیچ یک از حمله‌های انجام شده به مراکز آموزشی، مدارس دینی و مکان‌های عمومی، دست نداشته است. واقعیت نیز این است که طالبان در هر دو دوره حاکمیت خود همواره به شیعیان افغانستان نگاه مثبت داشته است زیرا انان نیز پیکره محکم از جامعه متکثر قومی و مذهبی افغانستان هستند. شیعیان افغانستان در همه تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان در دوره های مختلف از جمله مقابله با اشغالگران نقش مهم و بر جسته ای داشته اند. واقعیتی که همواره مورد تایید و تاکید محافل و دولت های مختلف در کابل قرار گرفته است.

اکنون نیز در دو سال گذشته علمای شیعه افغانستان در دیدارهای مختلفی که با مقامات طالبان داشته اند همواره بر وحدت ملی برای تثبیت صلح و ثبات در افغانستان تاکید کرده اند. این بدان معنا است که برای شیعیان افغانستان صلح و ثبات و پیشرفت افغانستان اهمیت زیادی دارد تا نسل های آینده این کشور طعم شیرین زندگی در صلح و امنیت را بچشند. محسن رویی صفت کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:

«اگر چه برخی اوقات طالبان بر خلاف وعده خود به شیعیان از جمله در مورد برگزاری مراسم عاشورای حسینی عمل کردند و یا هزاره ها در مناطق مختلف افغانستان همچنان با اذیت هایی روبرو هستند که به قتل انان منجر می شود اما شیعیان افغانستان هیچ گاه راه غیر قانونی را در این کشور در پیش نگرفته اند بلکه کوشیده اند از طریق گفتگو با طالبان با همکاری و مودت در جهت احقاق حقوق شیعیان در همه زمینه ها از جمله احوال شخصیه اقدام کنند».

در هر حال، علمای شیعه که در دیدار با عبدالسلام حنفی حضور داشتند با ستایش از تامین امنیت در دو سال گذشته، خواهان به رسمیت شناختن مذهب جعفری در کشور شدند. از دیدگاه محافل سیاسی در افغانستان شیعیان با همکاری جامع با طالبان در عمل نشان داده اند که عملا موضوع تثبیت صلح و امنیت را در همکاری با طالبان دنبال می کنند اما شیعیان نیز انتظار دارند طالبان در عمل الزام و تعهد خود به رعایت حقوق شیعیان را رعایت کند.

در دو سال گذشته مقامات طالبان نه تنها در مورد شیعیان نظر مثبت داشته اند بلکه بر رعایت حقوق انان نیز تاکید دارند با این حال آنچه برای جامعه شیعه افغانستان اهمیت دارد اجرای عملی وعده های داده شده در این خصوص است. زیرا طالبان برای کسب مشروعیت داخلی برای تثبیت موقعیت خود نیازمند جلب نظر همه مردم اعم از شیعیان است و نباید در این روند تعلل کند. زیرا جامعه شیعیان افغانستان از ظرفیت های بسیار زباد در بخش های مختلف سیاسی اقتصادی صنعتی فرهنگی علمی برخوردار است که در صورت اهتمام جدی طالبان به جلب نظر شیعیان برای همکاری می توانند نقش تاریخی خود را در کمک به حل مشکلات افغانستان ایفا کنند. به همین دلیل است که مقامات طالبان در همه اظهار نظرهای خود دیدگاه مثبت خود را در مورد جامعه شیعیان افغانستان ابراز کرده اند.

کلیدواژه