اسد 29, 1402 13:20 Asia/Kabul
  • طالبان به وعده های خود در خصوص برداشته شدن محدودیت ها علیه زنان و دختران عمل نکرده اند
    طالبان به وعده های خود در خصوص برداشته شدن محدودیت ها علیه زنان و دختران عمل نکرده اند

فعال رسانه ای و فعال حقوق زنان در افغانستان گفت: طالبان به وعده های خود در خصوص برداشته شدن محدودیت ها علیه زنان و دختران عمل نکرده اند و حتی محدودیت ها را افزایش داده اند.

سوسن خالقیار در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار داشت: از زمان به قدرت رسیدن طالبان محدودیت ها در برابر زنان روز به روز افزایش یافته و زنان در شرایط بسیار دشوار قرار گرفته اند، مدارس به روی دختران بسته شد و در حالیکه اعلام می کردند مدارس بازگشایی می شود دانشگاه ها هم به روی دختران و زنان بسته شد، آنان از رفتن به تفریحگاه ها و کار در موسسات و نهادها منع شدند و کار به جایی رسید که اکنون تعداد بسیار اندکی از زنان می توانند در جامعه فعالیت کنند.

وی افزود: این دوران به عنوان دوران سیاهی در زندگی زنان افغانستان تلقی می شود زیرا تعداد زیادی از آنان از حقوق شهروندی خود محروم شده اند و این سبب شده که تعداد زیادی به امراض روانی از قبیل افسردگی دچار شوند، بعضی از آن ها به علت ناامیدی دست به خودکشی زده اند و عده ای هم مهاجر شده اند که با مشکلات مهاجرت دست و پنجه نرم می کنند.

به گفته این فعال حقوق زنان وظیفه هر حکومتی اعطای حقوق شهروندی شهروندان یک جامعه است اما بیش از نیمی از جامعه افغانستان از حقوق اساسی، شهروندی، اسلامی و شرعی خود محروم هستند،

حکومت طالبان محدودیت های اعمال شده علیه زنان را به اسلام نسبت می دهد اما در اسلام امتیازات و حقوق زیادی به زنان داده شده که طالبان هیچ کدام از آن ها را به زنان نداده و زنان حتی از حقوق شهروندی خود در جامعه محروم هستند.

خالقیار بیان داشت: حقوق زنان افغانستان به عنوان یک ابزار سیاسی در دست قدرتمندان داخلی و خارجی قرار گرفته که حاکمان در افغانستان از آن به نفع خود و به نام اسلام استفاده می کنند و قدرتمندان خارجی هم به نفع خود از حقوق بانوان استفاده می کنند.

این فعال رسانه ای افغان عنوان کرد: زنان افغانستان خواسته اند صدای خود را به نهادهای بشری برسانند اما به نظر می رسد که در افغانستان یک بازی بین کشورهای غربی و حکومت طالبان در جریان است، اینکه بین طالبان و امریکا در توافقنامه دوحه چه چیزی امضا شده چندان مشخص نیست اما واضح است که حرف و عمل حکومت طالبان باهم متفاوت است.

خالقیار اظهار کرد: هیچ حکومتی بدون مشروعیت نمی تواند ادامه پیدا کند و طالبان تا کنون نه مشروعیت داخلی کسب کرده اند و نه مشروعیت بین المللی و تا زمانی هم که به خواسته های مردم پاسخ مثبت ندهند این مشروعیت را کسب نخواهند کرد. مردم افغانستان می خواهند زنان این کشور درس بخوانند و کار کنند و جوانان آن از امتیازاتی برخوردار باشند که در حال حاضر برخوردار نیستند.

وی با اشاره به اینکه اخیرا در شبکه های اجتماعی این موضوع مطرح شد که گویا حکومت طالبان قصد دارد مدارس دخترانه بالاتر از صنف ششم و دانشگاه ها را به روی دختران بازگشایی کند، گفت: بسیاری از مسایلی که از این طریق مطرح می شود حقیقت ندارد و به نوعی با اذهان مردم بازی می شود ضمن اینکه طالبان بارها در این زمینه وعده داده اند اما به وعده های خود عمل نکرده اند.

 

کلیدواژه