اسد 31, 1402 17:40 Asia/Kabul
  • دیده‌بان حقوق بشر: کشتارهای انتقام جویانه طالبان هنوز متوقف نشده است
    دیده‌بان حقوق بشر: کشتارهای انتقام جویانه طالبان هنوز متوقف نشده است

دیده‌بان حقوق بشر در واکنش به گزارش تازه یوناما درباره قتل‌های فراقانونی در حکومت طالبان ادعا کرده است: با گذشت دو سال از حاکمیت طالبان بر افغانستان، کشتارهای انتقام‌جویانه این گروه متوقف نشده است.

به گزارش رادیو دری؛  دیده‌بان حقوق بشر در واکنش به گزارش تازه یوناما اعلام کرد: این گزارش، نگرانی‌ها را در مورد رفتار طالبان با نیروهای امنیتی دولت سابق تایید می‌کند.

بنابر اعلام سازمان دیده‌بان حقوق بشر، از ماه اسد ۱۴۰۰ که طالبان قدرت را در کابل به‌دست گرفت،‌ نیروهای این گروه به قتل‌های انتقام‌جویانه و ناپدید کردن افسران پلیس، ارتش و امنیت ملی سابق دست زدند که بیشتر این موارد در چهار ماه اول روی کار آمدن طالبان صورت گرفته است.

این نهاد حقوق بشری با استناد به گزارش یوناما نوشته است که طالبان به طور خودسرانه اعضای سابق نیروهای امنیتی حکومت پیشین را بازداشت کرده‌اند و هیچ دلیلی برای بازداشت آنها ارائه نمی‌کنند و خانواده‌های این افراد اطلاعاتی درباره محل نگهداری عزیزان‌شان ندارند.

دیده بان حقوق بشر تصریح کرده است که این نوع موارد طبق قوانین بین‌المللی مصداق «ناپدیدسازی اجباری» است.

برنامه سازمان ملل متحد در امور افغانستان (یوناما) در آخرین گزارش خود نوشت: دستکم ۲۱۸ قتل فراقانونی و در ارتباط با حکومت طالبان از زمان به قدرت رسیدن این گروه در اواسط سال ۲۰۲۱ تا ماه ژوئن امسال ثبت شده است که در بسیاری از موارد، افراد کمی پیش از کشته شدن، به دست نیروهای امنیتی طالبان بازداشت شده بودند.

دیده‌بان حقوق بشر: دادگاه لاهه اعضای طالبان را بازداشت کند

یوناما طالبان را به قتل ده‎ها عضو سابق دولت و ارتش افغانستان متهم کرد

کلیدواژه