سنبله 01, 1402 15:17 Asia/Kabul
  • نخست وزیر آلمان: افغانستانی‌ها برای آزادی خودشان مبارزه کنند
    نخست وزیر آلمان: افغانستانی‌ها برای آزادی خودشان مبارزه کنند

نخست وزیر آلمان گفت مردم افغانستان باید خود برای آزادی کشورشان مبارزه کنند.

به گزارش رادیو دری، اولاف شولتس نخست وزیر آلمان روز سه شنبه در کاخ نخست وزیری این کشور صحبت می کرد در پاسخ به پرسش حکیم تورسن فعال سیاسی افغانستانی که از او پرسید چرا افغانستان را پس از سال‌ها پشتیبانی، به دامن تروریسم بین المللی رها کرده اند گفت: «وضعیت را به خوبی می‌دانم که دختران افغان از حقوقشان برخوردار نیستند و آزادی‌های فردی نقض شده است.»

شولتس وضعیت کنونی افغانستان را "ناراحت کننده" خواند اما با این حال گفت: «شهروندان افغانستان باید خود برای کسب آزادی و حقوقشان مبارزه کنند.»

 

کشورهای عضو ناتو از جمله آلمان پس از بیست سال حضور در افغانستان به بهانه جنگ با تروریسم، سال 2021 و در پی توافق سال 2020 دوحه با طالبان  از افغانستان خارج شدند.

با سقوط نظام جمهوریت و خروج محمد اشرف غنی رئیس جمهور و بسیاری دیگر از چهره‌های سیاسی، افغانستان به تسلط کامل گروه طالبان درآمد.

تا کنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

اکنون دو سال پس از شکل گیری حکومت طالبان، میلیاردها دلار از دارایی‌های این کشور در آمریکا مسدود شده و تحریم‌هایی نیز علیه حکومت طالبان وضع شده است.

بیکاری، فقر و گرسنگی، زندگی اکثریت قریب به اتفاق مردم افغانستان را تهدید می کند و میلیون ها نفر از شهروندان نیز کشور خود را ترک کرده اند.

آلمان به دنبال از سرگیری اخراج پناهجویان افغان

کلیدواژه