سنبله 04, 1402 17:07 Asia/Kabul
  • دردسرهای همزمانی ثبت‌نام اربعین و آغاز سال تحصیلی برای دانش آموزان اتباع خارجی
    دردسرهای همزمانی ثبت‌نام اربعین و آغاز سال تحصیلی برای دانش آموزان اتباع خارجی

مقام آموزش و پرورش استان خراسان رضوی گفت همزمانی ثبت نام اربعین و ثبت نام دانش آموزان سبب بالا رفتن ترافیک سامانه سهما شده و نارضایتی خانواده ها و دانش آموزان را در پی داشته است.

به گزارش رادیو دری، علیرضا یاری‌مقدم مسئول امور تحصیلی اتباع خارجی اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی ایران گفت: «امسال شیوه‌نامه جدید ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی این گونه است که چه دانش‌آموزانی که سال گذشته در ایران تحصیل کردند و چه افراد جدیدالورود، ابتدا باید در سامانه سازمان ملی مهاجرت ثبت نام کنند.»

یاری‌مقدم با بیان اینکه امسال دانش‌آموزان اتباع در ثبت نام به دو دسته تقسیم می شوند گفت: «دسته اول شناسه معتبر دارند که اطلاعات این دانش‌آموزان بعد از ثبت نام در سایت با گذشت ۴۸ ساعت خود به خود در سایت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد و بعد دانش‌آموزان ادامه فرایند را طی کرده و در مدرسه ثبت نام می‌کنند.»

وی افزود: «دسته دوم دانش‌آموزانی هستند که مدارک شناسایی معتبر ندارند. این دانش‌آموزان در سامانه ثبت نام می‌کنند، کد رهگیری می‌گیرند و بعد باید به دفتر کفالت مراجعه کرده و کد دیگری دریافت نمایند که می‌توانند با آن ثبت نام کنند. قبلا به جای این کد، برگه حمایت تحصیلی داده می‌شد.»

مسئول امور تحصیلی اتباع خارجی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: «ما ۶۵ هزار دانش‌آموز اتباع داریم که باید این پروسه را طی کنند. تعداد زیادی از دانش‌آموزان اقامت ندارند و سال گذشته با برگه حمایت تحصیلی ثبت نام کردند. حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر از دانش‌آموزان اتباع مدرک معتبر ندارند و باید به دفتر کفالت مراجعه کنند.»

یاری مقدم با اشاره به مشکلات ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در سامانه سهما گفت: «بزرگ‌ترین معضل ما در حال حاضر این است که به دلیل همزمان شدن با ثبت نام اربعین اتباع، ترافیک بالایی در سامانه هوشمند مهاجرین و اتباع یا سهما وجود دارد و بسیاری از اتباع نمی‌توانند ثبت نام انجام دهند. [برخی] کافی‌نت‌ها نیز بلد نیستند این کار را انجام دهند؛ این مسأله موجب رفت‌وآمدهای زیاد، تشویش اذهان و اذیت دانش‌آموزان شده است.»

وی گفت احتمالا امسال پنج تا ۱۰ درصد به جمعیت دانش‌آموزان اتباع خارجی در استان خراسان رضوی افزوده خواهد شد.

یاری‌مقدم گفت در روزهای آتی جلسه‌ای برای تعیین تکلیف موضوع ثبت نام دانش آموزان با مسئولان اداره کل اتباع برگزار خواهد شد.

آغاز ثبت نام دانش آموزان و زائرین اتباع خارجی مقیم ایران

کلیدواژه