سنبله 07, 1402 13:12 Asia/Kabul
  • ادامه پنهان‌کاری طالبان درباره جزئیات بودجه سال ۱۴۰۲
    ادامه پنهان‌کاری طالبان درباره جزئیات بودجه سال ۱۴۰۲

با گذشت بیش از پنج ماه از آغاز سال روان خورشیدی طالبان هنوز جزئیات بودجه سال مالی ۱۴۰۲ را اعلام نکرده‌اند.

به گزارش رادیو دری، در سایت رسمی وزارت مالیه طالبان تنها بودجه سه ماه پسین سال ۱۴۰۰ هجری خورشیدی با جزئیات آن منتشر شده اما جزئیات بودجه سال مالی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اعلام نشده است.

حکومت طالبان از سه ماهه پسین سال ۱۴۰۰ تاکنون نه سند بودجه سال مالی ۱۴۰۱ را پخش کرده و نه هم جزییاتی درباره بودجه سال مالی ۱۴۰۲ منتشر کرده‌ است.

این درحالی است که حکومت طالبان در ماه جوزای امسال خبر داد هبت الله آخندزاده سند بودجه سال مالی ۱۴۰۲ را توشیح کرده است.

طالبان پس از بازگشت به قدرت در سال ۱۴۰۰، بودجه توسعه‌ای را که حکومت پیشین برای آن سال ۱۶۱ میلیارد افغانی در نظر گرفته بود به ۲۸ میلیارد افغانی کاهش دادند.

همچنین در اسناد طالبان برای ماه‌های باقی مانده آن سال از بودجه برای پروژه های جدید خبری نبود.

با این تصمیم طالبان نزدیک به چهار هزار و ۳۰۰ پروژه انتقالی که میلیون‌ها دالر در آن هزینه شده است، نیمه کاره باقی ماند و هزاران نفر بیکار شدند.

به گفته کارشناسان، با پنهان ماندن جزییات بودجه طالبان این سئوالات مطرح می‌شود که منابع مالی حکومت طالبان چیست؟ طالبان از گمرکات چگونه و چه اندازه درآمد دارند و با کاهش برنامه‌های توسعه‌ای، پول‌ها را در کدام بخش هزینه می‌کنند؟

اداره بازرسی آمریکا برای افغانستان (سیگار) در ماه ثور اعلام کرده بود مشخص نیست عواید وزارتخانه‌های تحت کنترل طالبان از آژانس‌های سازمان ملل متحد و نهادهای غیردولتی چقدر است. 

بودجه 1402 افغانستان تایید شد

کلیدواژه