سنبله 14, 1402 17:16 Asia/Kabul
  • حذف دو میلیون نیازمند افغانستانی از فهرست کمک برنامه جهانی غذا
    حذف دو میلیون نیازمند افغانستانی از فهرست کمک برنامه جهانی غذا

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) از کاهش کمک‌هایش به مردم افغانستان خبر داد.

به گزارش رادیو دری، برنامه جهانی غذا روز سه‌شنبه ۱۴ سنبله با نشر اعلامیه‌ای گفته که مجبور شده است در ماه جاری میلادی، دو میلیون نیازمند را در افغانستان به‌ دلیل کمبود بودجه از فهرست کمک‌هایش حذف کند.

به گفته این نهاد، با این حساب شمار افراد نیازمند در افغانستان که در سال جاری از کمک‌های برنامه جهانی غذا محروم شدند به ۱۰ میلیون نفر رسیده است.

این نهاد افزوده است: «برنامه جهانی غذا در آینده تنها قادر به رساندن کمک‌های مواد غذایی به سه میلیون نیازمند در افغانستان خواهد بود.»

در اعلامیه برنامه جهانی غذا به نقل از شا وی لی رییس و نماینده این برنامه آمده است: «در سطح نگران کننده گرسنگی و تغذی، ما مکلف هستیم که بین گرسنه و کسی که به سبب گرسنگی شدید زندگی‌اش با خطر مواجه است، یکی را انتخاب نماییم و میلیون‌ها خانواده را که برای غذای بعدی خود در تشویش هستند، در وضعیت دشوار رها کنیم.»

لی افزوده است: «با اندک منابع که برای ما باقی مانده، ما نمی‌توانیم به تمامی کسانی‌که در آستانه فقر کامل به‌سر می‌برند، رسیدگی کنیم.»

برنامه جهانی غذا تأکید کرده است که این سازمان برای شش ماه آینده به یک میلیارد دالر امریکایی نیاز دارد تا ۲۱ میلیون نیازمند را در افغانستان کمک کند.

با این حال، این نهاد از دولت‌های کمک کننده خواسته است تا بودجه برای فعالیت‌های بشردوستانه را در اولویت قرار دهند.

گفتنی است که پس از دوباره تسلط طالبان بر افغانستان فقر و بیکاری در کشور گسترش یافته و محدودیت‌های این گروه بر کار زنان و دختران بر بحران بشری و گرسنگی در کشور افزوده است.

با این حال، رهبر طالبان چندی پیش در یک پیام صوتی گفته بود که پیش‌بینی‌ سازمان‌های بین المللی  درباره بحران بشری و اقتصادی در افغانستان «غلط ثابت شده است».

شورای امنیت: طالبان مانع کمک رسانی به مردم افغانستان است