سنبله 14, 1402 18:44 Asia/Kabul
  • فارین پالیسی: طالبان به سیاست گروگان‌گیری و معامله بازگشته‌اند
    فارین پالیسی: طالبان به سیاست گروگان‌گیری و معامله بازگشته‌اند

نشریه امریکایی «فارن پالیسی» نوشته است که احتمالا طالبان دست‌کم ۱۰ شهروند خارجی به‌ویژه امریکایی و اروپایی را در افغانستان گروگان گرفته‌ اند.

به گزارش رادیو دری، لین اودانل ستون نویس نشریه امریکایی فارن پالیسی روز سه‌شنبه ۱۴ سنبله نوشت طالبان دوباره به «ترفند قدیمی گروگان‌گیری و معامله اتباع غربی» برگشته‌اند.

او با بیان این‌که طالبان پیشینه گروگان‌گیری غربی‌ها را برای دست‌یابی به منافع سیاسی‌شان دارند، افزود دیدگاه‌های زیادی پشت بازداشت‌های اخیر طالبان وجود دارد.

به نوشته اودانل، یکی از دیدگاه‌ها این است که طالبان با گروگان‌گیر‌ی‌ها می‌خواهند امریکا و غرب را به شناسایی رژیم «یاغی» خود وادار کنند.

او اضافه کرد: «طالبان در شرایطی که ارزش‌های تندورانه‌‌ خود به‌ویژه منع آموزش دختران و زنان را به اجرا گذاشته‌اند، می‌خواهند افغانستان عاری از حضور غربی‌ها باشد.»

برخی منابع امنیتی نیز به این نویسنده گفته‌اند که احتمالا طالبان در حال برنامه‌ریزی به منظور استفاده از خارجی‌ها به‌عنوان وثیقه برای مبادله زندانیان باشند.

برخی دیگر هم فکر می‌کنند که این اقدام با هدف تحت فشار قراردادن دولت بایدن برای آزادسازی میلیاردها دالر ذخایر مسدود شده افغانستان در بانک‌های امریکا است.

لین اودانل به نقل از میرویس ناب معاون پیشین وزیر خارجه افغانستان نوشته است: «هدف اصلی طالبان از ربودن و بازداشت غیرنظامیان غربی این است که آنان دولت‌های خود را مجبور کنند به جای تکیه بر سازمان‌های غیردولتی، ارتباط مستقیم با رژیم طالبان برقرار کنند. طالبان نگران جاسوسی کارمندان سازمان‌های غیر دولتی برای امریکا هستند.»

این نویسنده استرالیایی اضافه کرده است: «طالبان مدت‌ها است که گروگان‌گیری را روشی مناسب برای جلب توجه مقام‌های امریکایی می‌دانند.»

طالبان تایید کرده‌اند که برخی اتباع خارجی به‌شمول شهروندان امریکایی در زندان‌های این گروه به‌سر می‌برند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان چند روز پیش در صحبت با رسانه‌ها موضوع در بند بودن شهروندان خارجی را تأیید کرد اما از شمار دقیق آنان چیزی نگفت.

مجاهد گفت این افراد به اتهام مسایل متعدد از جمله "مسایل امنیتی" بازداشت شده‌اند.

مجاهد حضور اتباع خارجی در زندان‌های طالبان را تایید کرد