سنبله 16, 1402 16:49 Asia/Kabul

دهاقین در تخار از نبود سردخانه، بازار مناسب برای فروش و عدم همکاری حکومت ابراز نگرانی می‌کنند.

به گزارش سمیع خاوری خبرنگار رادیو دری،در اوج فصل برداشت فرآورده های زراعتی در تخار، شماری از دهاقین در ولسوالی ورسج این ولایت می‌گویند با آنکه ازحاصلات میوه و فراورده های زراعتی شان در سال روان راضی اند اما از نبود سردخانه‌ معیاری، بازار مناسب برای فروش میوه‌ و فرآورده های زراعتی و عدم توزیع ادویه ضد آفات از سوی اداره زراعت این ولایت شکایت دارند.

این دهاقین می‌گویند به دلیل مشکلات یاد شده ناگزیر حاصلات شان را به بهای ناچیز به فروش برسانند.

فخرالدین از دهاقین تخار می‌گوید : در فصل برداشت حاصلات میوه و فراورده های دیگر زراعتی قرار دارند اما مشکلات سد راه آنان باعث شده است تا سودی از این همه نبرند.

به گفته این باغدار، علاوه بر نبود سردخانه، راه های مواصلاتی شأن به مرکز نیز دشوار گذر است و قادر به انتقال فرآورده هایشأن به شهرهای بزرگ نیستند.

عبدالقیوم یکی دیگر از دهاقین در تخار می‌گوید: حاصلات سیب نسبت به سال گذشته بهتر شده، اما نبود سردخانه، آنان را مجبورکرده است تا این میوه را به بهای ناچیز در بازار به فروش برسانند.

در همین حال مسئولان در ریاست زراعت تخار با آنکه افزایش حاصلات سیب را در سال روان می‌پذیرند اما می‌گویند برای نگهداری فرآورده های زراعتی ۳۰۰ باب سردخانه در نقاط مختلف این ولایت ساخته اند.

عبدالاعلی رادمرد آمر امور زراعتی ریاست زراعت تخار در این خصوص می‌گوید حاصلات سیب در سال روان تا ۴۰ فیصد افزایش یافته و فرآورده دیگر نیز قناعت بخش می‌باشد.

تخار در شمال شرق افغانستان از جمله ولایت هایی بشمار می‌رود که اکثر باشندگان آن مصروف کشاورزی اند و از همین طریق امرار معاش می‌کنند.

شکایت دهاقین و باغداران قندوز از نبود سردخانه‌های استاندارد

کلیدواژه