سنبله 18, 1402 11:46 Asia/Kabul
  • درخواست محاکمه طالبان در دادگاه بین المللی جنایی
    درخواست محاکمه طالبان در دادگاه بین المللی جنایی

دیده‌بان حقوق بشر از دادگاه بین‌المللی جنایی خواست طالبان را به دلیل نقض حقوق زنان افغانستان تحت پیگرد قرار دهد.

به گزارش رادیو دری، سازمان دیده‌بان حقوق بشر به تازگی در گزارشی از دادگاه بین‌المللی جنایی خواست نقض حقوق دختران و زنان در افغانستان را تحت پیگیرد قرار دهد.

الیزابت ایونسن رئیس عدالت بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر ضمن طرح این درخواست تصریح کرد که برای محاکمه رهبران طالبان، حمایت هماهنگ دولت‌های ذی‌ربط لازم است.

این مقام دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود برای اثبات نقش طالبان در تضییع حقوق زنان افغانستان، به قوانین و فرمان‌های این گروه از سال 2021 استناد کرد.

ایونسن این قوانین و فرمان‌های طالبان را از مصداق های «جنایت علیه بشریت» در حق زنان و دختران افغانستان خواند و افزود: «اقدامات طالبان محدودیت‌های شدیدی را برای زنان در زمینه آزادی سفر، آزادی بیان و آزادی برپایی تجمع‌ها به وجود آورده و این قشر از جامعه را از اشتغال، از حق آموزش متوسطه و عالی محروم کرده است.»

همچنین به گفته خانم ایونسن، طالبان زمینه را برای دستگیری‌های خودسرانه و نقض حق آزادی‌ها فراهم کرده است.

رئیس عدالت بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به امضای تاییدیه دادگاه بین المللی جنایی از سوی افغانستان گفت: «تحقیقات دادگاه بین‌المللی جنایی در افغانستان می‌تواند زمینه را برای بررسی "ستم جنسیتی" در این کشور فراهم کند.»

گزارش دیده بان حقوق بشر در حالی منتشر شده است که حکومت طالبان ضمن رد انتقادها از نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان تأکید کرده است که به تامین حقوق زنان در چارچوب «شریعت» متعهد است.

نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر و وضعیت زنان در افغانستان

کلیدواژه