مصونیت مقامات سابق و شخصیت های افغانستانی در صورت بازگشت با ابهامات و سوالاتی مواجه است
(last modified 1402-06-18T08:28:14+00:00 )
سنبله 18, 1402 12:58 Asia/Kabul
  • مصونیت مقامات سابق و شخصیت های افغانستانی در صورت بازگشت با ابهامات و سوالاتی مواجه است

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: موضوع بازگشت مقامات، شخصیت ها و متخصصان افغانستانی به کشورشان و مصونیت آن ها به دلایل مختلف با ابهامات و سوالاتی مواجه است.

سید اسحاق دلجو حسینی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به اعلام حکومت طالبان مبنی بر اینکه کمیسیون تماس با شخصیت های افغان به شماری از مقامات پیشین حکومتی از جمله نمایندگان پارلمان، مقامات نظامی و شخصیت‌های علمی کارت مصونیت صادر کرده، اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود در افغانستان این مصونیت قابل اعتماد نیست.

وی افزود: حکومت طالبان کمیسیونی را تحت عنوان کمیسیون تماس به منظور دعوت از شخصیت های افغانستانی برای بازگشت به کشورشان تشکیل داده و سعی شده که همه چیز در داخل این کشور مثبت جلوه داده شود، کشورهای خارجی هم تلاش هایی می کنند که روی برخی شخصیت های افغان برای بازگشت به کشورشان تاثیر بگذارند اما یک نکته قابل توجه این است که تا کنون هیچ یک از صدها شخصیتی که به گفته طالبان به افغانستان بازگشته اند اطلاعات دقیق و روشنی در مورد اینکه که در چه شرایطی بسر می برند و آیا مشغول کار در بخشی هستند یا خیر منتشر نکرده اند.

به گفته این کارشناس سیاسی بین طالبان هم هماهنگی وجود ندارد، ممکن است برخی افراد عالیرتبه طالبان موافق بازگشت شخصیت هایی باشند و افراد با رتبه های پایین تر موافق آن نباشند، این کشمکش ها سبب می شود که در این میان افرادی در خطر بیفتند و جان خود را از دست بدهند و این خود می تواند هراسی برای کسانی ایجاد کند که قصد بازگشت دارند.      

دلجو حسینی عنوان کرد: در خارج از افغانستان هم شرایط زندگی برای افغان هایی که از کشورشان خارج شده اند مساعد نیست به این خاطر اگر در داخل افغانستان شرایط مساعد باشد تمایل بسیاری از مردم و شخصیت ها برای بازگشت بیشتر خواهد شد.

وی همچنان خاطرنشان کرد: اعلام طالبان برای صدور کارت مصونیت برای افراد بازگشت کننده نشان دهنده این است که آن ها مشکلاتی از نظر امنیت دارند، این به معنای آن است که از نظر طالبان این افراد جرایمی مرتکب شده اند و نگرانی هایی دارند، صدور کارت مصونیت هم نوعی ضمانت است نه برائت دادن آن ها و به صورت مستقیم تائید مجرم بودن و تحت تعقیب بودن آن ها به شمار می رود.

دلجو حسینی اظهار کرد: یک مشکل عمده دیگر که در افغانستان وجود دارد نبود یک حکومت یکدست و ثابت است، در افغانستان امنیت، ثابت نیست، زمانی که امنیت ثبات نداشته باشد، حکومت ثبات ندارد در نبود حکومت با ثبات سیاست هم ثبات ندارد و به این ترتیب اقتصاد ثابتی هم نمی تواند وجود داشته باشد.

این کارشناس افغان دلیل علاقه مندی مقامات طالبان برای بازگشت شخصیت ها و متخصصان به افغانستان را هم کمبود نیروی انسانی مجرب دانست ضمن اینکه می خواهند تبلیغات هم بکنند که این افراد به خواست خود بازمی گردند در حالیکه با آن ها تماس گرفته می شود و کوشش می شود که راضیبه بازگشت شوند.

دلجو حسینی گفت: به دلیل کمبود شدید کادرهای متخصص و مجرب حکومت واحد، یکدست و ثابت نیست و چنین حکومتی قابل اعتماد هم نیست که بخواهد برای کسانی مصونیت بدهد. ضمن اینکه مصونیت افراد و شخصیت ها و به خصوص کارکنان دولت سابق افغانستان ممکن است موقتی باشد.

وی اضافه کرد: اکنون جامعه جهانی و مردم افغانستان معتقدند که در این کشور باید حکومتی فراگیر ایجاد شود اما طالبان حاضر به ایجاد چنین حکومتی نیستند زیرا خودشان محدود می شوند اما تا زمانی که در افغانستان امنیت سراسری، ایجاد نشود و یک حکومت فراگیر شکل نگیرد شرایط قابل اعتمادی به وجود نخواهد آمد.

 

کلیدواژه