تحلیل- اوج گیری تنش ها در روابط اسلام آباد - کابل و احضار سرپرست سفارت افغانستان
(last modified 1402-06-18T15:13:54+00:00 )
سنبله 18, 1402 19:43 Asia/Kabul
  • تحلیل- اوج گیری تنش ها در روابط اسلام آباد - کابل و احضار سرپرست سفارت افغانستان
    تحلیل- اوج گیری تنش ها در روابط اسلام آباد - کابل و احضار سرپرست سفارت افغانستان

پاکستان پس از تشدید ناآرامی ها در مرز مشترک با افغانستان، نماینده طالبان در سفارت این کشور در اسلام آباد را احضار کرد.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که مرز مشترک پاکستان و افغانستان در روزهای اخیر شاهد درگیری خونین بود. گفته می شود، افرادی از خاک افغانستان به مواضع نیروهای پاکستانی در منطقه "چیترال" در نزدیکی مرز مشترک حمله کردند که در درگیری صورت گرفته چهار نظامی پاکستانی و دوازده تن از مهاجمان کشته شدند. در دو سالی که طالبان مجددا در افغانستان به قدرت برگشته، این برای چندمین بار است که میان نیروهای مرزی طالبان و پاکستان درگیری رخ می دهد. از دیدگاه دولت و ارتش پاکستان این نیروهای طالبان هستند که عامل درگیری مرزی هستند. دولت پاکستان نیز همواره به نشانه تنبیه طالبان اقدام به مسدود کردن گذرگاه مرزی تورخم می کند.

"مرتضی حیدر" کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:

«بستن گذرگاه مرزی تورخم ابزار در اختیار پاکستان ضد طالبان است که با مسدود کردن آن موجب اعتراض های داخلی در افغانستان نیز می شود. زیرا دولت پاکستان انتظار نداشت طالبان به گونه ای عمل کند که ارتش پاکستان در مقابله با یگ گروه تروریستی ضعیف جلوه نماید».

اما انچه که بیشتر در روزهای اخیر ارتش و دولت پاکستان را نگران می کند، سلاح های ارتش امریکا و ناتو برجای مانده در افغانستان است که ممکن است گروه های تروریستی مانند تحریک طالبان از ان استفاده کنند. از اینرو، منابع دیپلماتیک در پاکستان اعلام کردند، این کشور با توجه به افزایش نگرانی‌ها از دسترسی "تروریست‌های مستقر در افغانستان به تسلیحات جا مانده آمریکا و ناتو، اعتراض خود را به تحرکات آزادانه عناصر تروریستی در خاک افغانستان" به گروه طالبان اعلام کرد.

"حسین فیاض" کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:

«به نظر می رسد، امریکا و ناتو هنگام فرار در حرکتی حساب شده مقادیر زیادی سلاح در افغانستان بر جای گذاشتند که اکنون با دست یابی تروریست ها به آنها، توان عملیاتی خود را به شدت می توانند افزایش دهند.‌ این موضع بیش از هر کشوری پاکستان را نگران می کند که در دو سال اخیر بیش از یکصد عملیات تروریستی در این کشور صورت گرفته است».

در هر حال اگر چه "ذبیح الله مجاهد" سخنگوی طالبان هرگونه ادعای طرف پاکستانی مبنی بر استفاده تروریست‌ها از خاک افغانستان را رد می کند اما ارتش پاکستان در بیانیه‌ای از دولت موقت طالبان در افغانستان خواست به تعهدات خود برای جلوگیری از استفاده تروریست‌ها از خاک این کشور علیه همسایگان عمل کند.

به نظر می رسد صبر دولت و ارتش پاکستان در حال لبریز شدن است و به همین دلیل بارها به انجام عملیات در خاک افغانستان ضد گروههای تروریستی به خصوص تحریک طالبان هشدار داده اند. اسلام آباد، گروه تحریک طالبان پاکستان را اصلی ترین خطر تروریستی برای این کشور معرفی می کند. از نظر مقامات پاکستانی، نیروهای گروه تحریک طالبان حملات خود را از خاک افغانستان طراحی و هدایت می کند با توجه به آیین مهمان نوازی قومی طالبان ، به نظر مقامات اسلام اباد تحریک طالبان در این چارچوب در خاک افغانستان مستقر است و از خاک این کشور حملاتی را بر ضد پاکستان ساماندهی می کتد. وضعیتی که قربانیان آن، مردم مرزنشین و تجاری هستند که به دلیل سخت گیری های گمرکی پاکستان و مسدود شدن گذرگاه مرزی از جمله تورخم ناچار به دادن خسارات سنگین هستند.

کلیدواژه