سنبله 20, 1402 12:58 Asia/Kabul
  • تحلیل- طالبان و حملات «تی.تی.پی» به خاک پاکستان
    تحلیل- طالبان و حملات «تی.تی.پی» به خاک پاکستان

وزیر امور خارجه دولت موقت پاکستان، حکومت طالبان افغانستان را مسوول جلوگیری از حملات تحریک طالبان پاکستان "تی تی پی" دانست.

" جلیل عباس جیلانی" وزیر امور خارجه دولت موقت پاکستان، ، پس از تنش‌های مرزی اخیر پاکستان با افغانستان تأکید کرد که حکومت طالبان در افغانستان مسئولیت دارد تا از حملات گروه تحریک طالبان( تی.تی.پی) به خاک پاکستان جلوگیری کند.

این موضع دولت پاکستان به بارها خطاب به طالبان افغانستان عنوان شده است زیرا این گروه را که از دوسال پیش مجددا به قدرت در افغانستان باز گشته اند مسئول تامین امنیت مرزهای مشترک می داند و تا مرحله تهدید به اجرای عملیات در خاک افغانستان نیز پیش رفته است‌ با این حال مرز دوکشور همچنان با حوادت خونین همراه است که در این خصوص اختلاف جدی میان دیدگاههای پاکستان و طالبان وجود دارد.

دولت پاکستان مدعی است عناصر تحریک طالبان در خاک افغانستان هستند و طالبان افغانستان با انها برخورد نمی کند اما طالبان انرا رد می کتد و مساله تحریک طالبان را مشکل داخلی پاکستان می داند که باید اسلام اباد انرا در داخل کشورش حل کند.

" مولوی مفلح " کارشناس مسایل منطقه دراین باره می گوید: " پاکستان عامل حملات به خاک این کشور را عناصری می داند که در خاک افغانستان پناه گرفته اند و از انجا حملات خود را سازماندهی می کنند به نظر می رسد طالبان افغانستان نیز برای در امان ماندن از گزند حملات احتمالی تحریک طالبان از یکسو و از سوی دیگر در چارچوب مهمان نوازی قومی با تحریک طالبان مدارا می کتد و این احتمال که بخواهد از این گروه بر ضد پاکستان در مواقعی استفاده کند دور از ذهن نیست"

برخی از اظهار نظرهای مقامات طالبان افغانستان در خصوص اینکه به پاکستان اجازه نخواهند داد خاک افغانستان را تصرف کند به نظر می رسد موضوع فراتر از بحث تنش مرزی است و مساله و بحران به اختلافات کابل و اسلام اباد در ارتباط با خط فرضی دیورند مربوط می شود. از زمانی که طالبان مجددا در افغانستان به قدرت بازگشته است چندین بار عملا نشان داده است که با خط دیورند موافق نیست و پاکستان باید به مرزهای خود عقب نشینی کتد موضوعی که دقیقا خلاف خواسته و انتظارات پاکستان است.

"سروش امیری " کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید: پاکستان انتظار داشت با امدن طالبان و با استقرار دولت تحت حمایت اسلام اباد در کابل مساله دیورند به فراموشی سپرده شود اما طالبان که در واقع به گونه ای دست نشانده پاکستان در کابل محسوب می شود در دوره اول حاکمیت خود در دو دهه گذشته و نه اکنون زیر بار این قضیه نرفته است و در واقع با ایجاد درگیری مرزی در حال خسته کردن پاکستان و به گونه فرسایشی کردن ان است تا اسلام اباد را در نهایت وادار به عقب نشینی کند"

در هر حال اگر چه دولت اسلام‌آباد از کابل انتظار دارد تا تمام عناصر شورشی از جمله تحریک طالبان پاکستانی را در مناطق مرزی سرکوب کنند اما برای تحمیل این خواسته خود فعلا ابزاری به غیر از مسدود کردن گذرگاه مرزی تورخم ندارد. پاکستان معتقد است اعمال فشارهای اقتصادی بر طالبان افغانستان از این طریق ممکن است انرا به پذیرش خواسته های اسلام اباد وادار کند.

در این زمینه ارتش پاکستان مدعی است عناصر تحریک طالبان از مناطقی در ولایات نورستان و کنر افغانستان اقدام به عملیات در خاک پاکستان می کنند. به هر حال استفاده از عناصر نیابتی موضوع مهمی است که به نظر می رسد طالبان افغانستان به گونه ای از پاکستان فرا گرفته و اکنون‌ این سیاست و راهبرد به گونه ای گریبانگیر پاکستان شده است. از اینرو طالبان افغانستان نیز با دامن زدن به این تبلیغات که بستن مرز تورخم خسارات و زیانهای اقتصادی برای دو طرف دارد و زنان و کودکان و بیماران پشت مرز مانده اند نه تنها قصد کوتاه امدن و تن دادن به خواسته های پاکستان را ندارد بلکه در صدد تهیبج افکار عمومی افغانستان بر ضد پاکستان نیز است.

کلیدواژه