سنبله 22, 1402 11:24 Asia/Kabul
  • اقدامات طالبان علیه زنان افغانستان «جنایت علیه بشریت» است
    اقدامات طالبان علیه زنان افغانستان «جنایت علیه بشریت» است

دیده بان حقوق بشر گفت: تداوم نقض حقوق زنان در افغانستان، چالشی جهانی است.

به گزارش رادیو دری، دیده‌بان حقوق بشر در اعلامیه ای گفت: طالبان هم‌زمان با فرا رسیدن بیست‌ودومین سال روز حملات یازدهم سپتامبر، برخلاف توافق دوحه، به نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان ادامه داده‌اند.

در بیانیه این نهاد آمده‌است؛ تصادفی نیست که اوضاع در ماه آگست بالا گرفته است چون بسیاری از دیپلمات‌های جهان از تعطیلات تابستانی خود لذت می‌برند. طالبان در زمان مشابه سال گذشته نیز در جریان یک هفته، زنان و دختران افغانستانی را از تحصیلات عالی و کار در نهادهای مددرسان منع کردند.

به گفته هدر بار، بسیاری از دیپلمات‌های کشورها، بدون در نظر گرفتن منافع حقوق بشری، بیشتر روی تعامل در زمینه‌های مبارزه با تروریسم، مبارزه با مواد مخدر و استخراج منابع طبیعی در افغانستان با طالبان تمرکز کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر همچنان با اشاره به پنجاه‌وچهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو گفت: اعضای این نشست باید یک میکانیسم پاسخگوی جدید را برای جمع‌آوری شواهد مربوط به تمام جنایات بین‌المللی ارتکابی در افغانستان به‌ویژه در برابر زنان، ایجاد کنند.

بررسی جنایات ضد بشری گروه های مختلف در افغاستان از جمله نظامیان خارجی توسط دادگاه بین‌المللی کیفری (لاهه) از خواست‌های دیگر دیده‌بان حقوق بشر از این نشست است.

نگرانی از وضعیت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان

کلیدواژه