سنبله 25, 1402 14:10 Asia/Kabul
  • سنتکام حمله به میدان هوایی کابل را دوباره بررسی می‌کند
    سنتکام حمله به میدان هوایی کابل را دوباره بررسی می‌کند

فرماندهی مرکزی ارتش امریکا دستور مصاحبه با ۲۲ نفر از نظامیانی را داده است که هنگام حمله‌ انتحاری در میدان هوایی کابل حضور داشتند.

به گزارش رادیو دری، خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد این مصاحبه‌ها به‌ این دلیل انجام می شود که یکی از نظامیان زخمی شده در حمله‌ انتحاری به میدان هوایی کابل گفته است هرگز در مورد آن حادثه با وی و همقطارانش مصاحبه نشده است.

این نظامی افزوده است که شاید او می‌توانست مهاجمان را متوقف کند.

این مصاحبه‌ها به این منظور انجام می‌شود که دیده شود آیا افرادی که در تحقیقات اولیه گنجانده نشده‌اند، اطلاعات جدید یا متفاوتی دارند یا نه.

آسوشیتدپرس نوشته است که مصاحبه‌ها را احتمالاً منتقدان کنگره و عمدتاً جمهوری‌خواهان به‌عنوان شاهدی بر این ادعا انجام خواهند داد که دولت بایدن علاوه بر مدیریت نادرست خروج، دربارخ حمله انتحاری در میدان هوایی کابل نیز تحقیقات به‌هم‌ریخته ای انجام داده است.

برخی از خانواده‌های کشته‌شدگان و زخمیان هم شکایت کرده‌اند که پنتاگون به اندازه‌ی کافی در مورد بمب‌گذاریی که به کشته‌ شدن ۱۷۰ افغانستانی و ۱۳ سرباز امریکایی منجر شد، شفاف نبوده است.

تحقیقات فرماندهی مرکزی ایالات متحده در نوامبر ۲۰۲۱ به این نتیجه رسید که با توجه به بدترشدن وضعیت امنیتی در دروازه‌ «ابی‌گیت» میدان هوایی کابل به‌ دلیل هجوم شهروندان افغانستان برای فرار، این حمله در سطح تاکتیکی قابل پیش‌گیری نبود.

این حمله دو سال پیش در ۲۶ آگست و هنگام عملیات تخلیه‌ نیروهای امریکایی و ناتو و شهروندان آسیب‌پذیر افغانستان انجام شد و مسئولیت آن را گروه تروریستی داعش برعهده گرفت.

چندی پیش در سالگرد حمله به میدان هوایی کابل، کوری میلز نمایند‌ه جمهوری‌خواه ایالت فلوریدای امریکا اعلام کرد که طرحی را به‌منظور استیضاح لوید آستین وزیر دفاع آن کشور به کنگره‌ ایالات متحده ارسال کرده است.

میلز وزیر دفاع امریکا را به «کوتاهی آشکار» در انجام وظیفه متهم کرده بود.

احتمال دستکاری پنتاگون در گزارش حمله داعش به فرودگاه کابل

سنتکام گزارش خود را از حمله تروریستی به فرودگاه کابل منتشر کرد

کلیدواژه