سنبله 26, 1402 11:10 Asia/Kabul

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهوری ازبکستان در نشست سران صندوق بین المللی برای نجات دریاچه آرال ابراز نگرانی کرد که کانال آبی «قوش تپه» در افغانستان می تواند سبب ساز تغییرات اقلیمی در منطقه آسیای مرکزی شود.

به گزارش عزیز زاهد خبرنگار رادیو دری، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهوری ازبکستان در نشست سران صندوق بین المللی برای نجات دریاچه آرال در شهر دوشنبه پیشنهاد کرد، حکومت طالبان در مورد بهره برداری مشترک از منابع آبی در منطقه آسیای مرکزی در گفت و گوها مشارکت کند.

نگرانی ازبکستان از ساخت کانال قوش‌تپه در افغانستان

وی افزود: حکومت طالبان به عنوان یک نماینده جدید در بهره برداری از منابع آبی این منطقه ظاهر شده که هیچ تعهدی با کشورهای آسیای مرکزی ندارد. به این امر ما پیشنهاد می کنیم که موضوع مشارکت نمایندگان این حکومت در چارچوب گفت و گوی های منطقه ای بررسی شود.

رئیس جمهوری ازبکستان با اشاره به احداث کانال آبی قوش تپه در افغانستان خاطرنشان کرد: این کانال آبی می تواند سبب ساز تغییرات اساسی اقلیمی در منطقه آسیای مرکزی شود.

وی افزود: تشکیل کارگروه مشترکی در جهت بررسی تمامی جوانب احداث کانال آبی«قوش تپه» و تاثیر آن بر سطح آب رودخانه جیحون (آمودریا) با مشارکت موسسات تحقیقاتی کشورهایمان ضروری می دانیم.

حکومت طالبان در زمستان سال گذشته کانال آبی «قوش تپه» در شمال افغانستان در جهت آبیاری زمین های کشاورزی آغاز کرد.

ازبکستان برای همکاری در ساخت کانال قوش تپه اعلام آمادگی کرد

ابراز نگرانی تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان از ساخت کانال قوش تپه در افغانستان

کلیدواژه