سنبله 26, 1402 16:57 Asia/Kabul
  • روسیه: تهدید مواد مخدر از سوی افغانستان ادامه دارد
    روسیه: تهدید مواد مخدر از سوی افغانستان ادامه دارد

روسیه اعلام کرد،با وجود کاهش تولید تریاک در افغانستان، قاچاق مواد مخدر صنعتی افزایش یافته و کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی با تهدید مواد مخدر از سوی این کشور مواجه‌اند..

به گزارش رادیو دری ،وزارت کشور روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که با وجود کاهش تولید تریاک در افغانستان، کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی همچنان با تهدید جدی قاچاق مواد مخدر از افغانستان مواجه‌ هستند.

در این اعلامیه با اشاره به کاهش ۸۰ درصدی تولید تریاک در افغانستان و افزایش تولید مواد مخدر صنعتی آمده است:« بزرگترین تهدید مواد مخدر برای کشورهای عضو سازمان پیمان امنیتی مشترک از افغانستان است.»

اندری خیروف، معاون وزیر کشور روسیه پس از نشست مشترک با مقامات مبارزه با مواد مخدر کشورهای آسیای میانه گفت که در جریان تلاش برای قاچاق مواد مخدر به این کشورها، ۳۹۹ نفر از جمله شش خارجی بازداشت شده‌اند.

همچنین خبرگزاری تاس گزارش داد که کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت مشترک حدود ۱.۷ تن انواع مواد مخدر را که به این کشو‌رها قاچاق می‌شد، کشف و ضبط کرده‌اند اما در گزارش خبرگزاری تاس، تاریخ دقیق کشف و ضبط این مواد و بازداشت قاچاقچیان اعلام نشده است.

در این گزارش آمده است:« در رابطه به مواد مخدر ۸۵۴ رویداد جنایی، شامل ۲۸ فقره اقدام به قاچاق و ۳ مورد پولشویی، در جریان عملیات فاش شد که در مجموع شش مظنون خارجی در ارتباط با جرایم مرتبط با مواد مخدر بازداشت شده‌اند.»

بر اساس گزارش ۴۴ مجرم تحت تعقیب بازداشت و ۴۴۴ صفحه اینترنتی که برای خرید و فروش مواد مخدر استفاده می‌شد، بسته شده است.

کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی شامل: ارمنستان، قزاقستان، روسیه، بلاروس، قرقیزستان و تاجیکستان می‌شوند. رهبری این سازمان به عهده روسیه است.

طالبان: نگرانی‌ کشورها از کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان بیجا است

کلیدواژه