سنبله 28, 1402 19:46 Asia/Kabul
  • گوترش: اکثریت مردم افغانستان به کمک نیازمند هستند
    گوترش: اکثریت مردم افغانستان به کمک نیازمند هستند

دبیر کل سازمان ملل در آغاز هفتادوهشتمین نشست مجمع عمومی این سازمان در نیویورک اظهار کرد: ۷۰ درصد از جمعیت افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیازمند هستند.

به گزارش رادیو دری؛ دبیرکل سازمان ملل روز سه شنبه در آغاز این نشست، خواهان توجه جامعه جهانی به وضعیت افغانستان شد و گفت: حقوق زنان و دختران افغان به طور نظام مند در این کشور نادیده گرفته می‌شود. 

«آنتونیو گوترش» همچنین تاکید کرد: شورای امنیت باید مطابق با دنیای امروز اصلاح  و معماری مالی بین‌المللی از نو طراحی شود.

وی با بیان اینکه بی توجهی به اصلاح نهادهای بین المللی به اختلافات دامن خواهد زد افزود: نهادهای مالی بین المللی باید به شکل واقعی جهانی شوند تا بتواند به حل مشکلات اقتصادی  کشورهای درحال توسعه کمک کنند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین خواستار ایجاد یک نهاد بین‌المللی، مشابه سازمان بین المللی انرژی اتمی، برای نظارت بر توسعه هوش مصنوعی در جهان و ارائه گزارش به همه کشورها شد.

 گوترش تاکید کرد: جهان پر از چالش است و به نظر می‌رسد که ما قادر به مقابله با آنها نیستیم.

دبیرکل سازمان ملل همچنین خواستار اقدام برای مقابله فوری با تغییرات آب و هوایی و همچنین اختصاص منابع مالی به کشورهای در حال توسعه برای استفاده از انرژی پاک شد.

گوترش افزود: تغییرات آب و هوایی رکوردهای جدیدی ثبت کرده و سیاره ما بیش از حد گرم شده است.

وی  با اشاره به اینکه کشور‌های گروه ۲۰ مسوول ۸۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند تاکید کرد: آنها باید  استفاده از سوخت‌های فسیلی را متوقف کنند.

دبیر کل سازمان ملل در بخش دیگری  از سخنانش، بدون محکوم کردن اقدامات کابینه رژیم صهیونیستی در توسعه شهرک‌های صهیونیست نشین و آپارتاید علیه فلسطینی‌ها، این امر را عامل به خطر افتادن صلح در سرزمین های اشغالی ارزیابی کرد.

گوترش، اقدامات یکجانبه کابینه رژیم صهیونیستی را عامل تضعیف فرایند سازش در منطقه دانست و افزود: اگر هر کشوری به تعهدات خود بر اساس منشور سازمان ملل عمل کند، حق صلح تضمین خواهد شد.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین اظهار کرد: جنگ در اوکراین پیامدهای جدی دارد، تهدیدهای هسته‌ای ما را در معرض خطر قرار می‌دهد و نادیده گرفتن معاهدات بین‌المللی، امنیت ما را کمتر می‌کند.

گوترش همچنین خواستار تلاش برای پایان دادن به جنگ اوکراین از روش‌‎های مختلف شد.

وی تاکید کرد: ما نباید در تلاش برای برقراری صلح عادلانه مطابق با منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی تردید کنیم، تنش‌های قدیمی در سراسر جهان تشدید می‌شود در حالی که خطرهای جدیدی در حال ظهور هستند.

گوترش: محروم‌ کردن دختران افغان از آموزش نقض غیرقابل توجیه حقوق بشر است

ابراز نگرانی عمیق گوترش از اوضاع امروز افغانستان

کلیدواژه