سنبله 29, 1402 10:03 Asia/Kabul

ملا عبدالغنی برادر آخند معاون اقتصادی ریاست الوزرای حکومت طالبان پروژۀ تولید ده مگاوات برق آفتابی را در نزدیکی بند نغلو ولسوالی سروبی کابل پایتخت افغانستان افتتاح کرد.

به گزارش ذبیح الله قریشی خبرنگار رادیو دری ،در این مراسم  ملا عبداللطیف منصور سرپرست وزارت آب و انرژی و شمار دیگری از مسوولین  نیز حضور داشتند.

در این مراسم ملا برادر حکومت را خادم مردم معرفی کرد و گفت: افغانستان خانه مشترک همه افغان هاست، در این جا عزت افغان ها محفوظ است و این جغرافیا سمبول شناخت و هویت شان می باشد.

معاون اقتصادی ریاست الوزرا به اهمیت انرژی در اقتصاد اشاره کرد و افزود: "امارت اسلامی" این را درک نموده که به خاطر داشتن اقتصاد قوی برق برای صنعت و پیشرفت آن مهم و ضروری می باشد،بنابرین  جهت رسیدن به این هدف، تولید برق را در داخل کشور در اولویت های خود قرارداده و به تمامی سرمایه گذاران تاکید دارد که در بخش تولید برق در داخل کشور سرمایه گذاری نمایند.

معاون اقتصادی ریاست الوزرای طالبان افزود: "در ادامه همین تلاش‌ها اینک امروز شاهد آغاز تولید برق آفتابی به ظرفیت ده مگاوات می باشیم. با در نظرداشت نیاز دربخش تولید برق، این پروژه کوچک به نظر می رسد، ولی برای من جهت رسیدن به خودکفایی بسیار مهم می باشد.

ملا برادر گفت: این نشان دهندۀ آن است که ما در بخش رسیدن به خودکفایی به مقدار ده مگاوات برق از احتیاج دیگران رهایی میابیم.

در پایان مراسم  ملا عبدالغنی برادر  گفت : " امارت اسلامی" با در نظرداشت اهمیت برق مصمم است تا قرارداد تکمیل امور پروژه لین ۵۰۰ کیلو ولت که از ترکمنستان امتداد می یابد را در بدل یک معدن به شرکت افغان انویست بدهد، که با انجام آن زمینۀ انتقال صدها مگاوات برق به کشور فراهم خواهد شد و سالانه به ارزش  ۲۰۰ میلیون دالر صرفه جوی می شود. 

وی  بار دیگر  خطاب به سرمایه گذاران داخلی و خارجی گفت که در بازسازی افغانستان سهیم شوند و در این جا از فرصت های به وجود آمده استفاده نمایید.

گفتنی است که پروژه  تولید ده میگاوات برق آفتابی به حمایت حکومت از سوی سکتور خصوصی در ظرف یکسال با سرمایه گذاری حدود ۷۰۰ میلیون افغانی تکمیل می شود.

بهای بلند برق؛ باشندگان بلخ به سیستم برق آفتابی روآورده‌اند

کلیدواژه