سنبله 31, 1402 11:08 Asia/Kabul
  • درخواست دادگاه عالی اسلام‌آباد برای توقف زندانی شدن پناهندگان افغان
    درخواست دادگاه عالی اسلام‌آباد برای توقف زندانی شدن پناهندگان افغان

پس از افزایش انتقادها از بازداشت و زندانی شدن پناهجویان افغان در پاکستان، دادگاه عالی اسلام‌آباد (IHC) از دولت آن کشور خواست که بر اساس کنوانسیون پناهندگان ۱۹۵۱، راهکاری ارائه کند که از بازداشت پناهندگان ثبت‌شده جلوگیری شود.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، شماری از شهروندان افغان به‌ویژه کارمندان و نظامیان حکومت پیشین از ترس رفتارهای انتقام‌جویانه طالبان، به کشورهای همسایه فرار کردند تا بتوانند از آن کشورها به کشور سوم درخواست پناهندگی دهند.

در ماه‌های اخیر به‌ویژه در ماه‌های ژوئن و ژوئیه سالجاری، بیشتر پناهجویان افغان که برای درخواست پناهندگی به کشور سوم به پاکستان رفته بودند، به دست پلیس این کشور بازداشت شدند.

به گزارش رادیو دری ؛ دادگاه عالی اسلام‌آباد در بیانیه ای که روز پنچشنبه ۳۰ سنبله(دیروز) منتشر شد، از دولت پاکستان خواست تا برای اسکان پناهندگان به‌طور مستقل یا در ارتباط با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، راهکاری ارائه کند تا زمان شناسایی وضعیت پناهندگی و تصمیم‌گیری در مورد درخواست‌های پناهندگی، چنین افرادی در زندان‌ها حبس نشوند.

دادگاه عالی اسلام‌آباد اعلام کرد، این سازوکار باید براساس ماده ۳۱ کنوانسیون ۱۹۵۱ در نظر گرفته شود تا پناهندگان بتوانند پس از ورود به پاکستان، داوطلبانه گزارش دهند که به‌دنبال پناهندگی در این کشور یا کشور سوم‌ هستند.

کلیدواژه