جدی 04, 1395 10:45 Asia/Kabul

امریکاییها جنگ در افغانستان را مدیریت و مهندسی نموده تا در منطقه تسلط یابند.

این مطلب را دکتر لطیف نظری استاد دانشگاه و تحلیگر مسایل سیاسی در گفتگو با رادیو دری ابراز نموده گفت :"حضور امریکا وسیاست های این کشور باعث تداوم جنگ وبی ثباتی در افغانستان ومنطقه شده است .

"وی با اشاره به اظهارات طالبان که حضور امریکایی ها را در افغانستان باعث ادامه جنگ می خوانند گفت ، نفس این امر می رساند که امریکاییها جنگ افغانستان را مدیریت می کنند واین مدیریت به گونه ای است  جنگ ادامه داشته وصلح در افغانستان شکل نگیرد وهر روز انگیزه جدید و جدی برای طالبان برای تداوم جنگ وجود داشته باشد .

نظری اضافه کرد که حضور امریکا عامل جنگ بوده و امریکایی ها جنگ را مدیریت ومهندسی می کنند.

به گفته نظری پس از امضای توافقنامه امنیتی بین افغانستان وامریکا نه تنها امنیت تامین ننشده است بلکه قوت ونیروی طالبان افزایش یافته تا جایی که یک ولایت را دو بار در اختیار گرفتند .

دکتر نظری افزود، مردم افغانستان به استراتژی امریکا در مبارزه با تروریسم اعتماد نداشته و بدبین هستند.

و امریکا به خاطر سیاست های منطقه ای خود از افغانستان به عنوان ابراز استفاده نموده ومی کوشد تا در آسیای میانه نفوذ کند.

امریکا قصد دارد در پیرامون چین و روسیه نا آرامی ها را بوجود آورد  تا توان این دو قدرت را در رقابت کاهش دهد.این امر باعث شده تا تروریسم در افغانستان تقویت شود.

به گفته نظری، امریکا از تروریسم نیز به عنوان ابزار استفاده می کند.  

نظری امریکا را متهم به حمایت از تروریسم کرد و گفت حمایت از تروریسم از سوی امریکا پیشینه دارد، چنانچه در خاورمیانه به ویژه در تحولات عراق وسوریه از دهشت افگنان به عنوان میانه رو حمایت می نماید واین امر باعث بی ثباتی کل منطقه شده است.

این اتهام به امریکایی ها در حالی وارد می شود که امریکاییها در ابتدای ورود شان به افغانستان تامین امنیت وثبات را از اهداف ورود نیروهای خود عنوان می کردند.

.جزئیات بیشتر این مطلب در گزارش همکارمان فریشی از کابل موجود است