میزان 01, 1402 09:01 Asia/Kabul
  • خلیل‌زاد: دموکراسی‌ سازی آمریکا در افغانستان شکست خورد
    خلیل‌زاد: دموکراسی‌ سازی آمریکا در افغانستان شکست خورد

نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان اذعان کرد که واشنگتن در زمینه ملت‌سازی در افغانستان و حرکت دادن این کشور به سوی یک دموکراسی صلح‌آمیز ناموفق بوده است.

به گزارش رادیو دری؛  زلمی خلیل‌زاد گفت که واشنگتن از افغانستان خارج شد، زیرا دیگر موضوع گام نهادن این کشور به یک دموکراسی صلح‌آمیز و مبارزه با تروریسم در اولویت آمریکا نبود.

نماینده ویژه پیشین آمریکا برای افغانستان اذعان کرد: به جای موضوع مبارزه با تروریسم، موضوعات مهم‌تری مانند چین و رقابت قدرت‌های بزرگ توجه آمریکا را جلب کرده است.

خلیل‌زاد اظهار کرد: آمریکا در زمینه ملت‌سازی در افغانستان و تغییر این کشور به سوی یک دموکراسی صلح‌آمیز موفق نشد و یکی از دلایل شکست این هدف، این بود که یک راهبرد و جدول زمانی مشخص برای تحول افغانستان به سمت یک دموکراسی صلح‌آمیز وجود نداشت.

خلیل زاد که در زمان ریاست جمهوری ترامپ  به عنوان نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان انتخاب شد و در زمان جو بایدن رئیس‌جمهوری دموکرات این کشور نیز در این مقام ابقا شد، پس از 18 ماه مذاکره توانست با «ملا برادر» رئیس وقت دفتر سیاسی طالبان در قطر «توافقنامه صلح» را امضا کند.

بر اساس این توافقنامه زمینه خروج نیروهای خارجی از افغانستان فراهم شد و پس از آن با سقوط نظام جمهوری، طالبان در این کشور قدرت گرفتند.

خلیل‌زاد: خروج بی قید و شرط آمریکا از افغانستان اشتباه بود

خلیل زاد: خروج از افغانستان، به «خیر» آمریکا تمام شد

کلیدواژه