میزان 01, 1402 13:18 Asia/Kabul
  • هشدار شورای مقاومت ملی افغانستان درباره تغییر قانون اساسی به دست طالبان
    هشدار شورای مقاومت ملی افغانستان درباره تغییر قانون اساسی به دست طالبان

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان تاکید کرد: گروه طالبان صلاحیت و مشروعیت لازم را برای تغییر قانون اساسی ندارد.

به گزارش رادیو دری؛ شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در بیانیه ای ادعا کرد: گروه افراطی طالبان با نگرش تروریستی در پی تغییر و جایگزینی قانون اساسی افغانستان است و تلاش می کند قانون اساسی مصوب افغانستان را با قانون اساسی گروه طالبان جایگزین کند.

این بیانیه می افزاید: قانون اساسی به‌عنوان یک وثیقه و امانت ملی، اساس قانون‌گذاری هر کشور و ضمانتی برای حفظ حقوق شهروندان است و اعمال تغییر در آن، نیازمند وجود یک نظام مشروع است که افغانستان فعلا چنین نظامی ندارد.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در این بیانیه تصریح کرده است: هرگونه دست‌برد به قانون اساسی افغانستان در وضعیت کنونی از سوی "حاکمیت نامشروع" هیچ مبنایی ندارد و تلاش برای تقویت و مشروعیت بخشی اعمال تروریستی و افراط‌گرایانه است.

این گروه،  طالبان را به انحصار قدرت متهم کرده و افزوده است: که طالبان سیاست تبعیض و حذف را در قبال اقوام افغانستان به‌ویژه شیعیان در دستور کار خود قرار داده‌ و در آخرین اقدام، حضور علمای پیرو فقه جعفری و اسماعیلی را در شورای علمای افغانستان نادیده گرفته است که ناعادلانه و غیراخلاقی است.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان با هشدار درباره تعامل خوش‌باورانه جهان با طالبان مدعی شده است که این تعامل، امنیت جهانی را با تهدید جدی مواجه می‌کند.

رهبر طالبان، شورای علمای ولایات را بدون حضور روحانیان شیعه تشکیل داد

طالبان: پس از تصویب قانون اساسی، کابینه رسمی اعلام خواهد شد

کارشناس افغان: طالبان فاقد پیش زمینه های حکومت داری و تدوین قانون اساسی هستند

کلیدواژه