میزان 01, 1402 17:42 Asia/Kabul
  • افزایش پنج برابری برخی تعرفه‌‌های خدمات کنسولی سفارت افغانستان در تهران
    افزایش پنج برابری برخی تعرفه‌‌های خدمات کنسولی سفارت افغانستان در تهران

گزارش‌ها از افزایش بی‌سابقه برخی خدمات کنسولی سفارت افغانستان در تهران حکایت می‌کند.

به گزارش رادیو دری، برخی مراجعه کنندگان به سفارت افغانستان در تهران امروز شنبه 1 مهر/میزان از افزایش ناگهانی و بی‌سابقه تا 500 درصد در برخی خدمات کنسولی این سفارت خبر دادند.

بر اساس گزارش‌ها، در سفارت افغانستان در تهران از امروز تعرفه نکاح خط از ۵۰ به ۲۰۰ دالر (چهار برابر)، گواهی متفرقه از ۳۰ به ۵۰ دالر و تثبیت هویت از ۱۰ به ۵۰ دالر (پنج برابر) افزایش یافته است.

این در حالی است که پیش از این نمایندگان مهاجران در دیدارهای مختلف با مسئولین سفارت در تهران و همچنین با مقام‌های دولتی در کابل خواستار کاهش هزینه‌های خدمات کنسولی به مهاجرین و حتی ریالی شدن آن بودند.

هنوز مشخص نیست که هزینه صدور و تمدید پاسپورت افغانستان نیز تغییر کرده یا بدون تغییر باقی مانده است.

پیش از این و به دنبال تغییر سرپرستی سفارت افغانستان در تهران در ماه حوت سال گذشته، هزینه تمدید پاسپورت از 20 به 40 دالر افزایش یافته بود و همزمان با آغاز صدور مجدد پاسپورت الکترونیک، هزینه آن 180 دالر اعلام شد، در حالی که در گذشته این هزینه برای هر مهاجر در بار نخست 20 دالر و برای بقیه دفعات 100 دالر بود.

به دنبال درخواست های مکرر مهاجرین و نمایندگان آن از حکومت طالبان، هزینه تمدید پاسپورت دوباره به 20 دالر برگشت و هزینه صدور پاسپورت جدید نیز از 180 به 150 دالر کاهش یافت.

به گفته مراجعه کنندگان به سفارت افغانستان در تهران، این افزایش پنج برابری تعرفه ها بسیار فراتر از توان مالی مهاجرین بوده و به هیچ صورت قابل پرداخت نیست.

با این حال کنسولگری افغانستان در مشهد مقدس اعلام کرده است که هیچ افزایشی در تعرفه های خدمات به مراجعه کنندگان نداشته است.

صدور پاسپورت برای بزرگسالان در سفارت افغانستان در ایران متوقف شد

کلیدواژه