روایت نخست وزیر قطر از سفر به قندهار و دیدار با رهبر طالبان
(last modified 1402-07-01T16:02:25+00:00 )
میزان 01, 1402 20:32 Asia/Kabul
  • روایت نخست وزیر قطر از سفر به قندهار و دیدار با رهبر طالبان
    روایت نخست وزیر قطر از سفر به قندهار و دیدار با رهبر طالبان

نخست وزیر و وزیر خارجه قطر گفت در سفرش به قندهار از رهبر طالبان خواسته است تا با جامعه جهانی همکاری کند.

به گزارش رادیو دری، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در گفت‌وگو با خبرنگار سی‌ان‌ان درباره سفر سه‌ونیم ماه پیش خود به قندهار گفت: «بحث‌های من در قندهار بسیار واضح بود. (گفتم) اگر می‌خواهید بخشی از جامعه بین‌المللی باشید باید با ما همکاری کنید تا کشورتان به یک کشور مدرن اسلامی مثل قطر تبدیل شود.»

وی افزود که با طالبان روی مواردی از جمله ضرورت بازگشت زنان به کار توافق کردند.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی از قطر به عنوان یک کشور مدرن اسلامی یادآوری کرده که در آن زنان آزاد و بخش فعال جامعه هستند.

او افزوده که زنان در قطر بسیار سازنده هستند و در سطوح رهبری وزارت‌خانه‌ها و سفارت‌خانه‌ها کار می‌کند.

به گفته نخست‌وزیر قطر، در بخش آموزش عالی در این کشور تعداد زنان به مراتب بیشتر از مردان است.

این مقام ارشد قطری که دیدار او با رهبری طالبان ظاهرا در دوازدهم می امسال صورت گرفته، در این گفت‌وگوی ویژه گفت: «با آنها (طالبان) توافق کردیم که بگذاریم دست‌کم در سطوح کوچکتر پیشرفت‌هایی حاصل شود.»

او گفته که از رهبری طالبان خواسته اجازه دهد زنان به کارشان به خصوص در سازمان‌های غیردولتی برگردند و به دیگر خانواده‌ها در افغانستان کمک ارائه کنند.

با این حال آل ثانی در جواب این پرسش خبرنگار که پرسید چقدر مطمئن است که رهبری طالبان سخنان او را بپذیرد گفت: «تقریبا امیدوارم.»

این در حالی است که با گذشت حدود سه‌ونیم ماه از این دیدار، هیچ تغییری در رویکرد طالبان در قبال آموزش و کار زنان به وجود نیامده است.

نخست‌وزیر قطر درباره توافقنامه صلح ۲۰۲۰ دوحه که به بازگشت طالبان به قدرت انجامید نیز گفت که این توافقنامه درباره خروج امن نیروهای امریکایی از افغانستان در برابر تعهد طالبان به مبارزه با تروریسم و جلوگیری از تبدیل شدن این کشور به محلی برای راه‌اندازی حملات ترویستی به امریکا و جهان است.

سخنان عبدالرحمن آل ثانی به این معنی است که در توافقنامه دوحه، طالبان هیچ تضمینی درباره رعایت حقوق بشر و روی کار آوردن دولت فراگیر نداده‌اند.

ندیم: غرب نمی‌تواند به زور، مدارس دخترانه را در افغانستان باز کند

وزیر خارجه طالبان: حکومت ما فراگیر است

کلیدواژه